godless commie

Dizel Motorlu Otomobil Kullanıcılarına Tavsiyeler

Çoğu dizel motorlu araç kullananda gözlemim; aracın motoruna ve yakıt ekonomisine zarar vererek kullandıkları yönünde.

Dizel araç kullananlar, kimin nereden ve nasıl uydurduğu belli olmayan bir tavsiyeye uyarak "devirli kullanılmaları" gerektiğine inanmışlar. Burada dizel motorun verimli çalışma aralığından bahsetmek farz oldu artık...

Dizel motorlar, benzinli yoldaşları gibi harici bir ateşleme sistemi kullanmadıkları için, hava yakıt karışımının ani bir şekilde sıkıştırılarak yanma derecesine erişmesi prensibi ile çalışır.

Distribütör, buji kablosu, buji filan yok yani... -kızdırma bujisi çok ayrı bir şey, ilk çalıştırmada soğuk ve vizkositesi yüksek olan yakıtın ısıtılıp inceltimesi, daha kolay püskürtülebilir hale getirilmesi için kısa bir süre kullanılır, o kadar-

Konumuza dönelim.

Ateşleme için yüksek sıkıştırma gerektiren bu mekanik düzenek, bu açıdan benzinli motor ile büyük fark taşır. Benzinli motorların sıkıştırma oranları 7.00:1 ila 12.5:1 arasında bir yerlerde olup, ezici çoğunluğu 9.5 - 10.00:1 arasındadır.

Dizel motorların sıkıştırma oranı ise nereden baksanız 17.00:1 civarından başlar, 22.00:1, hatta daha yüksek değerlere ulaşır.

Bu kadar yüksek sıkıştırma oranı da, devir yükseldikçe ilgili mekanik bileşenler üzerinde ciddi bir yük yaratır.

Diğer yandan, dizel motor pistonlarının benzinlilere kıyasla silindir içinde daha uzun bir mesafe kat ederek çalışması da (stroke) daha düşük devirde güç üretmeleri anlamına gelir. Benzinli ve dizel motorların hp ve tork grafikleri karşılaştırıldığında bu değerlerin dizel motorlarda ne kadar erken zirve yaptığı açıkça görülür.

Dizel motorların hatırı sayılır bir kısmı turbo charger ile aşırı beslenir. Söz konusu bu turbo chargerlar benzinli motorlardakilerden farklı olarak çok daha erken (bazı uygulamalarda 1200, genellikle 1500 - 1800 devir/dakika) devreye girerek çalışırlar.

Tüm motorlara genel bir bakış ise, redline olarak ifade edilen müsaade edilebilir en yüksek operasyonel devrin de dizellerde benzinli motorların yaklaşık 2/3'ü kadar olduğunu gözler önüne serer. Dizel motoru 7000 devir/dakika seviyesine çıkarmaya çalışırsanız ortalık pek şenlikli olur :dikkat::dikkat:

Tüm bunlar göz önüne alındığında, dizel motorların tasarım parametreleri olan 1800 - 3000 devir/dakika aralığında kullanılması, kadranda 2000 - 2500 devir görülecek şekilde vites seçilmesi hem motor ömrü, hem de yakıt tasarrufu açısından en makul yöntem olacaktır.

not: Bu değerler özel amaçlı üretilen, iş makinası, gemi motoru, uzun yol kamyon/otobüs motoru gibi istisnaları kapsamamakta, ortalama bir araca hitap etmektedir.

Burak, SeymeN67, İlhan ve 4 diğer kişi bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

abi dizellerin yüksek devirli kullanılma adeti eski nesil dizel motorların mazot kalındır çabuk yanmaz çok basmadan vites atarsan yakıtı çiğ atar prensibiyle toplumda kabul gördüğü için özellıkle belli bir yaş üstü insanlar o sekil kullanıyor..bnse öle olmadıgını 2-3 sene önce öğrendim babamda hep öyle derdi bnde babadan duydugum içşn hiç sorgulamadım birgün arkadas sohbetınde herkez tersını söyledi arastırdım ve onlar haklı çıktı o zaman anladım ki devir değişmiş)))

Gökhan bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Dizel motor ile Mazda 5 aracımda tanıştım.  Daha önce kullanmışlığım var fakat uzun soluklu ve kendi aracım olması sebebiyle dizel motor kulllanımını biraz araştırdım. Maalesef herkes yüksek devirlerde kullanmamı tavsiye etti. Öyle olsa da ben yinede 2000-2500 devir aralığında kullanıyordum. Makaleyi okuduğumda doğru yolda olduğuma sevindim. 

 

Kullanım ile bana anlatılan birkaç ayrıntının doğruluğunu teyit etmek açısından aşağıdaki konularda bilgisi olan arkadaşlar cevap verirlerse sevinirim.

 

  • İlk çalıştırmada kesinlikle bir müddet ( 2-3 dakika ) beklenmek zorunluluğu doğrumudur? ( bundaki amaç motoru ısıtmak için değilde turbonun yağlanması gerektiği söylendi)
  • Aynı şekilde motoru stop ederkende 1-2 dakika beklenmesi gerektiği doğrumudur? ( amaç yine turbonun yağlanması dediler )
Mehmet Özdemir bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

söylediklerinizi birçok kez duydum ve okudum irtek 2-3 dakıka fazla 20-30 sanıye yeterli gibi bir kanı olusmustu okuduklarımdan dolayı tabi bilen cevaplarsa daha iyi olur

SeymeN67 bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Son teknoloji turbolu dizel motorlarda çalıştırmada 40 saniye sonrası rölantide çalışması yeterli.

Stop ederken ise, sıcak havalarda uzun yol sonrası , rölantide çalışma süresi 1 dakika altına inmezse iyi olur.

Çünkü yağlama ve soğuma işlemi gerçekleşmesi gerekir.

SeymeN67, hanbar, abdyldz ve 6 diğer kişi bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Peki benzinli ve lpg li araçlar nasıl kullanılmalıdır

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
13 dakika önce, Böcek :

Peki benzinli ve lpg li araçlar nasıl kullanılmalıdır

forumda çokça yazıldı ilgili bölümlere. 4bin devri geçmeden kullanılmalı lpgli motor. zira lpg benzine göre 4bin devir sonrası daha uzun yanar ve 4bin deveir sonrası egzos zamanında lpg yanmaya devam ederken egzos subaplarından atılır ve buda uzun vadede subap yanması denilen olguya sebep olur. benzinli motorda ise istenildiği gibi. yeter ki motor soğukken, ısınmamışken yüksek devir çevrilmesin.

Mehmet Özdemir bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Sıcakken benzinde ver ayarı ozaman öylemi :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Daha bu akşam yayan alışverişe giderken yokuş yukarı yolda bir minivan çok devirli kalkış yaptı pis dizel kokusu gelince burnumu kapadım biraz yürüdükten sonra  nefes alayım dedim ancak tabi dizelin hızlanması da yavaş olduğu için hala dizel kokusu geliyordu. Dizelde yüksek devir motorun kendisi kadar etrafa da rahatsızlık veriyor. Yüksek devir ve hızlanma hevesini tatmin etmek istiyorsan git benzinli araç al.

Mutlu Tekir, Mehmet Özdemir ve Böcek bunu beğendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş



Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.