Jump to content
Leskylor

Mazda/Eunos Cosmo - 3 Rotorlu Samuray

Tavsiye Edilen Mesajlar

Leskylor    101
Leskylor

Merhaba,

Bugün çok özel bir Mazda modelini, internetten derlediğim bilgiler ışığında, sizlerle paylaşmak istiyorum.

EUNOS/MAZDA COSMO 13B/20B-REW(1990 - 1996)

Özellikler
Motor: Wankel 1.962 cc çift turboşarjlı 3 rotorlu
Güç: 280 bg @ 6500 d/d, 402 nm @ 3000 d/d
Güç Aktarımı: 4-ileri otomatik, Arkadan İtiş
Frenler: Ön-Arka Havalandırmalı Disk
Süspansiyon: Ön- Kontrol kollu, Helezonik Yay, Anti-roll bar; Arka- Çoklu bağlantılı, Helezonik Yay
Ölçüler: U: 4.816 mm; G: 1.796 mm; Y: 1.305 mm
Ağırlık: 1.610 kg
Performans: 0-100 km/h: 6.6 saniye
Fiyat (Yeni):  $44.000 Japonya fiyatı

Mazda_Eunos_Cosmo.thumb.jpg.38a93f059ecd

Mazda, Eunos Cosmo modelinin üretimine, 1990 yılında yeni JC platformu üzerinde başladı. Cosmo, Mazda'nın Eunos adını verdiği lüks segment (Eunos için; Nissan - Infiniti, Toyota - Lexus benzetmesini yapabiliriz) için ürettiği en üst seviye modeldi. En önemlisi 3 rotorlu motora sahip seri üretimdeki tek araç olma özelliğine sahipti -ki hala öyle. 2+2 oturma düzenine sahip bu araç Mazda'nın lüks anlayışına uygun olarak sadece 4 ileri otomatik şanzıman ile satılmaktaydı.

Ancak aracın satışları, Cosmo serisinin, araç boyutlarına kısıtlama getiren yeni Japon yasalarıyla büyük sekteye uğradı. Bu yüzden aracı satın alanlar ne yazık ki ek vergi ödemek zorunda kaldılar.

Sadece sağdan direksiyonlu üretilmesi nedeniyle İngiltere ve Avustralya'da da satılması düşünülse de bu plan gerçekleşmedi. Araç, Japonya dışındaki incelemelere de konu oldu ve otomobil gazetecileri araca hayran oldular. V12 motora sahip Jaguar XJS'ye direkt rakip olarak gösterildi. Mazda bu aracı Jaguar, BMW ve Mercedes'e yakın konumlandırmak ve üretim kalitesini korumak istediğinden üretimi sınırlı tuttu.  Araç ilk defa 1990 yılında piyasaya 27.200 dolar fiyat etiketiyle sürüldü ancak tüm opsiyonlar eklendiğinde aracın fiyatı 44 bin doları buluyordu (Enflasyon uygulanmış bugünkü eşdeğeri 72.000 dolar). Bu fiyat Mazda'nın o zamana dek bir araç için istediği en yüksek fiyattı. 1990 yılı fiyatlarıyla karşılaştırmak gerekirse 1991 model Lexus SC 400 (250 bg 4.0 litre V8) 37.500 dolar ve az önce bahsi geçen Jaguar 46.700 dolardan satılıyordu. Ancak 77.700 dolar fiyat etiketine sahip BMW 850i ve 92.700 dolara satılan Mercedes 500SL'e göre fiyatı oldukça cazip kalıyordu.

CosmoMot3.thumb.jpg.27828d7b8c0125d2da00

Bu kadar parayla elbette 1990 yılında birçok otomobil satın alınabilirdi. Ancak aracı test edenler, standart opsiyon olarak sunulan deri döşeme ve Lyon'da üretilip, İtalyan ustalarca Milan'da cilalanan karaağaç süslemelere hayran kaldılar. Bir uzman, aracın boya kalitesinin Roll-Royce'tan daha iyi, motorun ise birçok V12 motordan daha akıcı olduğunu bile iddia etti.

Lüks olmaktan öte, Cosmo, damgasını teknolojik olarak vurdu. Tüm modeller, dijital göstergelere sahipti ve bu ekran bugün üretilen birçok otomobildeki ekranlardan daha yüksek çözünürlüğe sahipti. En üst modeller ayrıca gösterge tablosunda beliren ve yana doğru kayan Cosmo yazısına ve dokunmatik Araç Kontrol Sistemi (CCS)'ne sahiptiler.

cosmointerior.thumb.jpg.e0881838ef4355dd

Mazda, CCS'nin seri üretilen bir araçta sunulan ilk GPS olduğunu iddia etmişti. Test kullanıcıları, ekranda zoom yapıldığında sadece 9 saniyede (biliyorum bugün için uzun bir süre ancak 25 sene öncesinden bahsediyoruz) algılandığını bildirmişlerdi. Anteni aracın tavanında saklı olan GPS sistemi için Mazda, sadece 45 metrelik yanılma payı bulunduğunu söylemişti.

Sistem ayrıca klima, 6 hoparlörlü müzik sistemi, yol bilgisayarını kumada etmeye ve aux bağlantısını kullanarak video oynatmaya izin veriyordu.

Motor olarak 2 seçenek sunuluyordu: Standart 13B kodlu çift turbolu çift rotorlu Wankel motor ve opsiyonel 20B kodlu çift turbolu 3 rotorlu motor. 20B'den bahsetmeye devam edersek, bu motor 280 beygir gücündeydi ancak bu Mazda tarafından 1980 ve 90larda Japon firmaları arasında bulunan centilmenlik anlaşması gereği sınırlandırılmış bir güçtü. Gerçekte bu motor çok daha güçlüydü: Bir Mazda mühendisinin röportaj sırasında ağzından kaçırdığı üzere motor 295 ve 320 beygir gücü arasında güç verebiliyordu.

Güç çıkışı ne olursa olsun fonksiyon aynıydı. İlk olarak daha küçük olan turbo devreye girerek gecikmeyi engelliyor, ikinci turbo ise daha geç devreye girerek (3.500 d/d civarı) gücü maksimize ediyordu. Daha sonra egzoz ikili sistemden geçerek 4 egzoz ucundan dışarı veriliyor, bu egzoz ucundan ikisi sürekli açıkken, diğer ikisi gaz pedalına daha fazla güç uygulandığında spor bir ses çıkarmaktan sorumluydu.

Motor, sadece 4 ileri otomatik şanzımanla yürütülüyordu. Bu şanzıman vites seçici ile manuel vites değiştirmeye de izin veriyor, 4. vitesi kilitleyerek ilk 3 vites arasında manuel geçişe olanak sağlıyordu. Şanzımanda ayrıca vites geçiş aralıklarını uzatan NRM/PWR düğmeleri de bulunuyordu (bir diğer ilk). Tüm Mazda rotary motorları gibi 9.000 d/d aksine, Cosmo'nun motorları otomatik vites güvenli bir şekilde o devir hızına ayak uyduramadığı için 7.000 d/d ile sınırlandırılmıştı.

Peki bu model, o dönem Japonya'da büyük rekabet konusu olan 4 tekerden çekiş, aktif süspansiyon ve tüm tekerleklerin kontrolü (örneğin 1994 Mitsubishi 3000GT'de vardı) teknolojilerinde ne sunuyordu?

Mazda tüm seçenekleri değerlendirmiş ancak ağırlık kaygısı nedeniyle hiçbirini Cosmo'ya uygulamamıştı. Diğer yandan bu teknolojilerin sunulmaması fiyatı da aşağıya çekmişti.

Cosmo'nun satışları ilk yılda 4.320 adede ulaşarak oldukça başarılı bir grafik izledi. 1993 makyaj operasyonuna kadar her sene birkaç yüz adetlik düşüş gösterdi. 1995 yılında sadece 331 araç satıldı ve aracın üretimine aynı yıl son verildi; araç toplamda 8.853 adet üretilmişti. Bu aracı satın alanlar daha ucuz olan 13B motora sahip modeli tercih ettiler (60'a 40'lık bir oranla).

Eunos Cosmo, her ne kadar fiyat kaygıları nedeniyle Japonya dışında satışa sunulmamış olsa da, Mazda'nın istediğinde lüks ve zamanının ötesinde teknolojilere sahip otomobiller üretmekte usta olduğunu kanıtladı.

back.thumb.jpg.9371b7a83e4f1c1d90b75fd38

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
NoooFearrrr    493
NoooFearrrr

Ben bu modeli ilk kez gördüm, 323 eunos u biliyordum ama bunu şimdi öğrenim. o yıllarda üretilen 929 larda acayip bir lükse ve konfora sahipler, hele 929 sentia tam bir şaheser 200 hp 3.0 motor, daha eski model royal klasiklerin 3.0 motor olanların hepsi ful digital göstergelidir.

Paylaşım için sağol.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Serdar Ç.    324
Serdar Ç.

Efsaneye saygi yazisi olmus. Emegine saglik

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mehmet Özdemir    2.535
Mehmet Özdemir

Çok güzel bir anlatımla, iyi bir derleme olmuş. Teşekkürler

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Meriç    20
Meriç

Öyle keyifle okudum ki, tamam belki abartılı bir Mazda hayranı olabilirim, ancak şu yukarıda yazılanları otomobil seven her kim okursa okusun mest olur, makina zaten harikulade, anlatım da öyle olunca "keşke benim olsa" demekten kendimi alamadım...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Revivo73    1.167
Revivo73

Aracın kasa yanlara doğru öyle geniş ki araç o sayede basık görünüyor. Çok özel bir zevke hitap ediyor. tasarımında hem lüks hem sadelik olarak çok ince bir denge sağlamışlar. Fotoğraflardan birinde RX-8 arkadan görülüyor, bunun yanında oyuncak gibi durmuş orada .)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×