Jump to content
İlhan

Performans Hava Filtresi Nedir? Gücü Nasıl Yükseltir?

Tavsiye Edilen Mesajlar

İlhan    5.355
İlhan

Performans hava filtresi bir aracın motor gücünü arttırabilmek için uygulanabilecek en pratik ve ucuz modifiye yöntemidir. Öyle ki aracın modeline bağlı olmak şartı ile bir kelepçe ve bir tornavida ile kutu içindeki standart filtreyi çıkartıp performans hava filtresi ile değiştirmek 5 dakika gibi kısa bir sürede mümkündür. Ayrıca markasına ve tipine göre değişmekle beraber 35-40TL'den başlayan ucuz fiyatlar ile performans hava filtrelerini bulmak mümkündür. 

performans-hava-filtresi-nedir.jpg

Diğer taraftan bu kadar basit ve ucuz bir şekilde yapılan bu modifiye işlemi özellikle ülkemizde son derece bilinçsiz bir şekilde gerçekleşiyor. Kulaktan dolma bilgilerle yapılan bu işlem bazı durumlarda güç artışı beklentilerini boşa çıkardığı gibi motora da zarar verebilmektedir. Bu nedenle her işte olduğu gibi performans hava filtresi değişikliği de bilinçli bir şekilde yapılmalı ve bu işin profesyonellerine danışılmalıdır. Ayrıca kullanılabilecek en kaliteli hava filtreleri seçilmelidir. Unutulmaması gereken, görevini düzgün yapamayan performans hava filtresine sahip bir otomobil ile sigara içen bir kişi oldukça benzerdir. 

Motorda hava filtresi ne işe yarar?

Performans hava filtresinin ne olduğunu öğrenmeden önce standart bir hava filtresinin motordaki işlevini tam olarak bilmek gereklidir. Motorun emdiği hava silindirler içerisindeki yanma için gereklidir. Hava olmaz ise yanma da gerçekleşmez. Ancak bu hava temiz bir şekilde gereklidir. Hava içerisinde %78 nitrojen ve %20 oksijen bulunur. Geri kalan %2'de ise diğer gazlar mevcuttur. Ayrıca ortamda bazı partiküllerin oluşturduğu ancak göremediğimiz toz parçacıkları da mevcuttur.

performans%2Bhava%2Bfiltesi%2B-%2Bhavadaki%2Btoz%2Bpartik%25C3%25BClleri.jpg

Işık altında görülebilen partiküller.

Motor, hava emişi sırasında ortamda ne varsa içine çeker. Ancak bu sırada yanma için gerekli olan hava ile uçuşan toz partiküller de emilir. Bu partiküller  göz ile görünmeseler de aralarında kırık taş formunda oldukça keskin olanları mevcuttur ve bunlar metali çizebilecek derecede serttir. Motorun yanma odasına girmeleri durumunda ise birbirleri ile sürtünen piston ve silindirler arasına girerek bu parçaların çizilmesine neden olabilirler. Ayrıca günümüzdeki motorların büyük bir kısmının turbo beslemeye sahip olduğu düşünülürse bu zararlı partiküller pervane yataklarına da zarar verebilme potansiyeline sahiptir. Zaten oldukça hassas toleranslara sahip olan motor parçaları bu çizikler nedeniyle hasar görür ve bunun sonucunda da çalışma verimi düşer. Bu durum uzun bir süre gerçekleşirse motorda ciddi hasarlara neden olabilir.

performans%2Bhava%2Bfiltesi%2B-%2Bmikroskobik%2Btoz%2Bpartik%25C3%25BClleri.jpg

Hava içerisinde göz ile görünmeyen toz parçacıklarının elektron mikroskobunun altında görünümü.

Tüm bu nedenlerden dolayı motor silindirleri içerisine bu sert partiküllerin girmesi sakıncalıdır. Hava filtresi motorun ihtiyacı olan havayı geçirir ancak zararlı toz parçacıklarını geçirmez ve büyük bir oran ile filtreler. Bu sayede motor çok daha uzun ömürlü ve sağlıklı olur.

kirli-hava-filtresi%2B%25282%2529.jpg

Aşırı Kirli Hava Filtresi.

Performans hava filtresi nedir?

Standart hava filtrelerinin hava içerisindeki partikülleri büyük bir oranda filtrelediğini yukarıda belirtmiştik. Otomobil üreticileri motor ömrünü daha da fazla arttırabilmek için daha sıkı filtreler kullanırlar. Ancak daha sıkı olan bu filtreler partikülleri iyi filtreleyebildiği gibi hava akışını da bir miktar engeller. Bu durumu en basit olarak şöyle örnekleyebiliriz. Burnumuzla bir kaç sefer derin nefes alalım. Daha sonra burnumuzu bir bez parçası ile kapatalım ve aynı şekilde derin bir nefes daha alalım. Görüldüğü gibi bez ile nefes almak daha zordur. Bu duruma benzer bir şekilde motor da filtre ile bir miktar daha zor hava emişi yapabilmektedir.

standart-hava-filtresi.jpg

Standart Kağıt Hava Filtresi.

Performans hava filtrelerinin amacı ise motorun daha rahat emiş yaparak daha fazla hava almasını sağlayabilmektir. Standart hava filtrelerinin gözenekleri partikülleri en ince şekilde filtre edebilmesi için daha dardır ve bu nedenle hava emişi de zor gerçekleşir ve genellikle kağıt bazlı malzemeden imal edilirler. Havanın daha rahat emilebilmesi için ise bu gözeneklerin daha geniş olması gerekir. Ancak daha geniş gözenek demek istenmeyen partiküllerin bir kısımın da silindirler içerisine girmesi demektir.

performans-hava-filtresi.jpg

Performans Hava Filtresi.

Performans hava filtreleri ise genellikle pamuk iplikleri ile dokunmuş özel malzemelerden üretilir. Gözenekleri hem kağıt filtrelerden daha geniştir hem de kullanım ömürleri çok daha uzundur. Ancak geniş olan bu gözenekler havayı iyi geçirse de iyi filtre edemez. Bu nedenle hem hava akışını sağlamak hem de filtreleme kapasitesini arttırabilmek için pamuk iplik bazlı filtre malzemesi özel bir şekilde yağlanır. Emilen havanın içinde bulunan motora zararlı partiküller ise bu yağa yapışır. Bu sayede hem daha fazla hava emilirken hem de partiküller filtrelenmiş olur. Ancak her şekilde araçlarda standart olarak bulunan kağıt hava filtreleri zararlı partikülleri daha iyi engeller.

Ayrıca yüzey alanı daha geniş olan kutu dışı açık tip performans hava filtrelerinde yüzey alanı daha fazla olduğu için emiş daha fazladır. Tüm bunların sonucu olarak yaklaşık %35-40 oranında daha fazla hava emişi sayesinde de güç artışı sağlanır.

performans-hava-filtresi-dokusu.jpg

Performans hava filtresi pamuk iplikli doku.

Performans hava filtresi ile güç ne kadar artar?

Emilen havanın artması sonucu güç artar ancak bu durum ağırlıklı olarak üst devirlerde gerçekleşir. Alt devirlerde ise bir miktar güç kaybı bile olabilir. Bunun nedeni ise alt devirlerde daha az olan yakıt miktarı yüksek miktarda hava ile karışır. Bunun sonucu olarak da fakir karışım oluşur. Fakir karışım ise gücün düşmesine neden olur. Ancak tüketimde de bir miktar azalma meydana gelir. 

Üst devirlerde ise gelen yakıt konusunda sorun olmadığı için daha fazla hava sayesinde yanma daha iyi gerçekleşir ve bu doğrultuda güç, motorun ve kullanılan performans hava filtresinin tipine bağlı olarak yaklaşık olarak %4 artabilir. Ancak yüksek devirlerde elde edilen güç nedeniyle tüketim değerlerinde küçük bir miktar artış da olabilir. Normal kullanım şartlarında ise genel tüketimde düşüş beklenebilir. 

Diğer taraftan performans hava filtrelerinde emilen hava miktarı daha fazla ve hızlı gerçekleştiği için motor sesinde artma meydana gelir. Bu ses oldukça sportif hisler uyandırır ve güç artışını ve tüketimi bir kenara bırakıp sadece bu ses için performans hava filtresi kullanan sürücüler vardır. Ancak sesin daha fazla alınabilmesi için gaza fazla basan sürücü yakıt tüketiminin aşırı artmasına neden olur. Kendi tecrübelerimize göre bu sportif sesin tahrik edici yönü nedeniyle tüketimi düşürmek pek de mümkün olmamaktadır. 

Kaç tip performans hava filtresi vardır?

Otomobil üreticileri hava filtrelerini plastikten bir kutunun içerisine yerleştirmiştir. Bu bir nevi susturucudur ve hava emişinden kaynaklanan sesin gerek aracın dışında gerekse de içinde daha az duyulmasını sağlamaktadır. Ancak bir kutu içerisine sıkıştırılmış olan ve dar bir hava emme kanalı olan bu filtrenin hava emme yüzey alanı da sınırlıdır.

Açık hava filtresi

Bu sınırın önüne geçmek isteyen performans filtre tasarımcıları hava filtresi kapağını iptal ederek ve filtreyi kutu dışına alarak hava emme yüzey alanını büyütme yolunu seçmişlerdir. Bu tip  performans hava filtresine "Açık hava filtresi" de denir. Emme yüzey alanı büyüyen filtre sayesinde hava emiş miktarı da artar ve yaklaşık olarak %4 güç artışı sağlanır. Emilen hava miktarı ve plastik muhafaza kutusunun susturucu etkisi kalmadığı için de ses düzeyi çok daha yüksektir. Ancak bu durum performans tutkunları tarafından tercih edilir.

a%25C3%25A7%25C4%25B1k-hava-filtresi.jpg

Açık hava filtesi

Kutu içi performans hava filtresi.

Kutu içi hava filtreleri ise standart kağıt hava filtreleri ile aynı ebatlara ve görünüme sahiptir. Sadece kullanılan malzemeler de değişiklik vardır ve bu malzemeler açık hava filtresi ile aynıdır. Montajı ise standart filtreler ile aynıdır. Motor kaputu açıldığı zaman performans hava filtresi kullanılıp kullanılmadığı anlaşılmaz. Kutu içerisindeki yerini muhafaza eden bu performans filtresinde yüzey alanı daha az ve emiş kanalı da dar olduğu için hava emiş miktarı daha azdır ve bu doğrultuda elde edilen güç miktarı açık tiplerdeki kadar yüksek değildir  ve yaklaşık %2-3 seviyesindedir. Ayrıca açık hava filtresinin aksine ses düzeyi düşüktür. Bu sayede kabin içerisinde ses düzeyini yükseltmez.

kutu%2Bi%25C3%25A7i%2Bperformans%2Bhava%2Bfiltresi.jpg

Kutu içi performans hava filtresi.

Performans hava filtrelerinin ömrü ne kadardır?

Performans hava filtreleri pamuk ipliklerinden üretilir, yağ ile partikül tutma kapasitesi arttırılır, telden bir kafes vasıtasıyla da şekillenir ve standart kağıt filtrelere göre çok daha dayanıklıdır. Standart filtreler modele bağlı olmak şartı ile 10.000km-30.000km arasında ömre sahipken kaliteli markaların performans hava filtreleri bakımları düzgün yapılmak şartı ile neredeyse 1 milyon km ömre sahiptir. Yaklaşık olarak 50.000km'de bir markanın önerdiği şekilde temizlenip yağlanırsa sorunsuz bir şekilde kullanılabilir. Açık tip hava filtreleri ise motor kaputu tarafından sıkıştırılmamalı ve kesinlikle deforme olmamalıdır. Filtrenin herhangi bir yerinde meydana gelebilecek bir açılma zararlı partiküllerin motora girmesine neden olabilir ve bu nedenle de bir süre sonra motorda hasar meydana gelebilir.

Kaynak:SekizSilindir

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Rhapsody    49
Rhapsody

İlhan bey hazır önemli bir yaraya basmışken Karburatörlü özelliklede LPGli araçlarda açık hava filtresi uygulaması ile ilgili yada bloss karburatör sistemi hakkında ayrıntılı bilgi verebilirmisiniz bizde hazır konsak :)

Şimiden tşkler

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
İlhan    5.355
İlhan

Açık hava filtresinin bazı araçlara uygulamasında sorunlar olabiliyor. Örneğin Subaruda'dn edindiğim bilgide Maf sensörünü bozduğu söyleniliyor. Yine aynı keza açık hava filtresi sıcak hava biriken bir konumda olursa gücü düşürdüğü söyleniliyor. Kutu içi performans filtreleri Subaru'da daha sağlıklı oluyormuş.

SubaruClubTR'den deneyim tecrübe etmiş bir arkadaşımın görüşü de şu şekilde;

" Açık hava filtresi deneyimimin sonucu oldukça pozitif olmasına rağmen bu sistem benzin/LPG li olan araçlarda fiyasko ile sonuçlanır. Elektronik gaz kelebeği olmayan araçlarda sıkıntı olacağını sanmıyorum. Ama 2008 imprezada yakıtı hiç 10 litreli rakamlarda görmemiştim. 9.2 gibi rakamlar vardı. Ama benzinde rölanti dalgalanması yapıyor LPG de ise oldukça uyumluydu. Alt devirler canlanmıştı. Yakıt düşmüştü. Ses de çok güzeldi. "

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mokoko    0
mokoko

Karbüratörlu araclarda acik hava filtresinin hicbir artisi yok ne cekiste ne de seste :)

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Rhapsody    49
Rhapsody

LPG den vazgeçebilsem o zaman göstericem size açık hava filtresi nasıl uygulanır sesi nasıl çıkar arabanın ama malesef şu benzin fiyatlarında ve yaptığım yolu düşündüğümüzde imkansız.

Bloss karbüratör ü araştırıyorum bir yandan hangi karbüratörcüye gitsem şu ana kadar oda ne? filan dediler. Neden bloss derseniz eğer basitçe açıklayayım eminim benden fazla bilgisi olan arkadaşlar gerek duyarlarsa teknik ve detaylı da açıklayabilirler;

Benzin bol havayı sever LPG ise az havayı sever. Mevcut 1945 kore savaşından kalma eski karburatörlerimiz ( en basit olanıdır) alçak devirde ağzı bantla daraltılmış olan hava borusundan LPG nin istediği kadar hava miktarı çeker sorun yoktur. Yüksek devirde daha fazla performans= daha fazla yakıt ve hava istediği için o dar olan hava borusundan gerekli havayı çekemediği için hem performans kaybı olur hemde yakıt kaybı oluşur boşyere.

Bloss Karburatörde sadece bu ayarlamayı yapıyor ve başkada bir halt yapmasına gerek yok zaten. Az hava lazımsa düşük devir havayı az çok lazımsa çok veriyor yani sağlıyor. Buda ne demek oluyor performans.. Araç abartılı yakmıyor yaksada aldığınız performansdan dolayı hakkıdır diyorsunuz.

Bu sabah bi honda civicle 160-180km hızla ortalama 30 km kadar yol geldik. Geçmeye çalışmadığımı anlaması 30 km sürdü :) Aracı test ediyordum yolda müsaitti zaten.Benzine alsaydım belki geçerdim ama amacım o değildi ki zaten sonlara doğru koku gelmeye başladı araçtan. Benim karboratördeki ikinci boğaz tam açmıyormuş böyle bir sıkıntıda var kokuya o sebep oluyor sanırım aşırı zorlamış oluyorum çünki. Neyse konu dağıldı kusura bakmayın :)

Önceki aracım karburatörlü değildi ama açık hava filtresi sesi herzaman farklı benim için. Egsozu çıkarmıştım duyduğunuz ses sadece fitre sesidir.Headers olayına girecektim ama gerek kalmadı sattım :(

 

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×