Jump to content
Mazda41

Tek Lastik Değiştirmek Doğru mu ?

Tavsiye Edilen Mesajlar

Mazda41    163
Mazda41

Merhabalar abilerim. Dun abim arka sağ lastigi yarmış lastiklerim 36.000 km'de continental sporcontact5. Cikma olarak 50 tl yokohoma almış aracı böyle kullanmanın ne gibi sakıncası olur ve onerdiginiz performans lastigi var mi benim icin oncelik yol tutus ve fren performansi, ses filan pekte umursamiyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
AKayhan    127
AKayhan

Ideal olarak bir aracin 4 lastiginin de ayni marka ve model (yani ayni sirt deseni) olmasi gerekir.  Bunun nedeni sudur.  Farkli marka/model lastiklerin yol tutusu da farkli olabilir.  Eger siz bir araçta farkli lastikler kullanirsaniz, çok kritik bir durum söz konusu oldugunda (örnegin, ani sert fren, hizli viraja girme, vs) araç beklenmedik bir davranis yapabilir.  Bir tarafa çekebilir, kayabilir, falan gibi.  Ama tüm bu bahsettiklerim sadece "çok kritik bir durum" söz konusu oldugunda geçerlidir.  Bunun disinda olagan kullanimlarda endise edilecek herhangi bir durum söz konusu degildir.  Benim tavsiyem, araci bu haliyle bir süre kullanmak isterseniz kullanabilirsiniz ancak uzun dönemde 4 lastigin de ayni marka ve model olmasinda yarar vardir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Srkn    199
Srkn
6 saat önce, Mazda41 :

Merhabalar abilerim. Dun abim arka sağ lastigi yarmış lastiklerim 36.000 km'de continental sporcontact5. Cikma olarak 50 tl yokohoma almış aracı böyle kullanmanın ne gibi sakıncası olur ve onerdiginiz performans lastigi var mi benim icin oncelik yol tutus ve fren performansi, ses filan pekte umursamiyorum.

Kesinlikle olmaz.Şöyle bir örnek vereyim 43 numara giydiğinizi varsayarak sol ayağınızda adidas'ın bir modeli sağ ayağınızda nike'ın bir modeli olduğunu düşünün düzgün ve dengede yürüyebilirmisiniz?Malesef çok talihsiz bir durum,lastiğin birinin başına birşey gelirse hepsi etkilenir ne yazıkki aracın dengesinin ne kadar önemli olduğundan bahsetmeye gerek yok.Geçen hafta aynısı benim başıma geldi 9000 km deki ford fiestamın sağ ön lastiği belediyenin açtığı sonradan düzgün kapatmadığı çukurun keskin kenarına geldi ve jant koruma yanağı hafif sıyrıldı,lastikçime gösterdim bunda hiçbirşey yok gönül rahatlığı ile binebilirsin dedi,oh içimi rahatlattın dedim şimdi hemen 4 tane sıfır contisportcontact 5 tak dedim afalladı :) Kesinlikle o şekilde binmem çünkü.

Bir sorum daha olacak aracı sıfırmı almıştınız lastikler kaç yıllık yani?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mazda41    163
Mazda41
19 dakika önce, Srkn :

Kesinlikle olmaz.Şöyle bir örnek vereyim 43 numara giydiğinizi varsayarak sol ayağınızda adidas'ın bir modeli sağ ayağınızda nike'ın bir modeli olduğunu düşünün düzgün ve dengede yürüyebilirmisiniz?Malesef çok talihsiz bir durum,lastiğin birinin başına birşey gelirse hepsi etkilenir ne yazıkki aracın dengesinin ne kadar önemli olduğundan bahsetmeye gerek yok.Geçen hafta aynısı benim başıma geldi 9000 km deki ford fiestamın sağ ön lastiği belediyenin açtığı sonradan düzgün kapatmadığı çukurun keskin kenarına geldi ve jant koruma yanağı hafif sıyrıldı,lastikçime gösterdim bunda hiçbirşey yok gönül rahatlığı ile binebilirsin dedi,oh içimi rahatlattın dedim şimdi hemen 4 tane sıfır contisportcontact 5 tak dedim afalladı :) Kesinlikle o şekilde binmem çünkü.

Bir sorum daha olacak aracı sıfırmı almıştınız lastikler kaç yıllık yani?

Abi araci sifir aldik bu 2.lastikler kış lastigi hic kullanmadim toyo j48 60.000 kmde 36 ayda cikarttim ardindan 2 yil 36.000 kmdir bu lastikleri kullaniyorum lastik onerin nedir ?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Srkn    199
Srkn
5 dakika önce, Mazda41 :

Abi araci sifir aldik bu 2.lastikler kış lastigi hic kullanmadim toyo j48 60.000 kmde 36 ayda cikarttim ardindan 2 yil 36.000 kmdir bu lastikleri kullaniyorum lastik onerin nedir ?

Şimdi sana 1 adet lastik lazım,aynı lastiği aşağı yukarı aynı km kullanılmış ve 1 adet bulabilme ihtimalin imkansıza yakın  olduğundan yapman gereken 4 adet sıfır lastik alıp araca takmaktır.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
İlhan    5.876
İlhan

Mevcut konu başlığı aslında içeriğinden çıkıp, lastik tavsiyesine doğru gitmeye başladı. Araya konu başlığı ile ilgili faydalı özeti sıkıştırayım dedim.

Alıntıdır

Tek lastik değiştirmek doğru mu?

Birçok araç sahibi patlayan lastiği nedeniyle veya ekonomik nedenlerle sadece tek lastik değiştirme ihtiyacı ile karşılaşmıştır. Bu kullanım oldukça hatalıdır ve bazı kullanıcılar bu durumu önemsememekte, olaya sadece "lastik işte" mantığıyla bakmaktadırlar. Ancak durum bu kadar basit değildir.

Böyle bir durum biraz uç bir örnek olsa da bir ayağa kösele ayakkabı diğer ayağa spor ayakkabı giymeye benzetilebilir. Bu şekilde bir deneme yapın ve koşmayı deneyin veya bu durumu aklınızda canlandırın. Bu canlandırmadan sonra da yazının devamını okuyun, kesinlikle çok daha iyi anlaşılacaktır.

 
Farklı marka, desen ve diş derinliğine sahip lastik kullanılırsa ne olur?
 
Genellikle tek bir lastiğin yarılması yada kullanılmaz hale gelmesi durumunda ve bazı araçların tam boy yedek lastikleri farklı marka çıkması halinde karşılaşabileceğimiz bu durum bizi farklı marka ve desende lastik kullanmaya zorlayacağı gibi bazen de aynı markanın aynı tip sıfır lastiğinin de eski lastikler ile beraber kullanılmasına zorlayabilir. Bu durum ise aşağıdakilere neden olabilir.
 
teklastikfarkl%25C4%25B1.jpg
  • Dengesiz sürüş
Her ne kadar aynı ebat bile kullanılsa genelde farklı markaların lastiklerin arasında çok küçük ölçü farklılıkları olabilir. A markanın 205/5/16 ölçüsü ile B markanın  aynı ölçüye sahip lastiğinde göz ardı edilebilir farklar olabilir. Bu markaların kullandıkları lastik kalıpları ile alakalıdır. Düşük hızlarda ve şehir trafiğinde hissedilmeyen bu durum otoban ve şehirler arası yollarda ve yüksek hızlarda araçta titreşime ve sağa veya sola hafif çekmeye neden olabilir. Ayrıca özellikle viraj dönüşlerinde desen ve diş derinliği farklılığından dolayı yol tutuş özellikleri kararsızlık gösterebilir.
 
Aquaplanning araç su birikintisine girdiğinde lastiklerin dönme yerine su üzerinde kayması demektir. Lastik yüzeyi ile yol arasında sudan bir film tabakası oluşması sonucu gerçekleşen bu durum oldukça tehlikelidir ve lastiklerin bu duruma uygun olup olmaması ile doğrudan alakalıdır. 4 lastikte iyi durumda olsa bile 1 tanesi farklı desene ve diş derinliğine sahipse araç bu tek lastik nedeniyle diğer lastiklerin dengesini bozacaktır. Dengenin bozulması ise aracın bu durumdan daha fazla etkilenmesine neden olacaktır. Su birikintisine girdiğinde savrulmayacak bir araç bile tek lastiğin farklı olması nedeniyle savrularak kontrolden çıkabilir.
  • Ani frenlemede aracın savrulması
Her lastik yol tutuş ve frenleme konusunda farklı davranış karakterine sahiptir. Normalde 40 metrede durabilen bir araç bir başka lastikle 45 metrede durabilir. Tek bir lastiğin farklı olarak kullanılması veya farklı diş derinliğine sahip olması sonucu frenleme aracın tek bir tarafında daha iyi veya kötü olması ile sonuçlanabilir. Farklı mesafelerde durmaya çalışan lastikler sonucu araç dönme eğilimine girebilir. Bu dönme eğilimi sonucu ise araç savrulabilir.
 
  • ABS ve ESP sisteminin sağlıklı çalışamaması
ABS ve ESP sistemleri tamamen bilgisayar kontrolü ile gerçekleşir ve aracın kaymasının ve savrulmasının önüne geçmeye çalışırlar. Her hangi bir lastiğin farklı davranış göstermesi sonucu bu sistemler farklı durumlar algılayarak yanılma yaşayabilirler. 3 lastik yere daha iyi tutunurken tek olan lastik bu tutunmayı gerçekleştiremeyebilir veya tersi de gerçekleşebilir. Bunun sonucu olarak da bu sistemler daha az veya daha fazla müdahale yaparak istenilen kararlılığını sağlayamayabilirler.
 
 
Tek lastik kullanmak gerekirse ne yapmak gerekir?
 
Tek lastik kullanımı yukarıda belirttiğimiz nedenlerden dolayı oldukça sakıncalı bir davranıştır. Bu durum ile karşılaşılırsa yapılabilecekler ise,
  • Lastikler yeni durumda ise, aynı marka ve tipte yenisinin alınması
  • Lastikler eskimişse, benzer aşınmaya sahip temiz bir aynı marka ve tipte çıkma lastik bakılması
  • Aynı lastikten bulunamazsa, ön ve arka akslardaki lastikler aynı olacak şekilde yeni lastik alınması 
    • Önler A marka, arkalar B marka 
    • Lastiklerin aynı özelliklerde olması gereklidir. Örneğin önler performans lastiğiyse arkalar dört mevsim olmamalıdır. 
    • Tek lastik kullanımına göre güvenli olsa da 4 lastiğin aynı olmasına göre güvensizdir.
 
2lastikfarkl%25C4%25B1.jpg
 
Başımıza gelen benzer bir durum
 
Anlattığımız durumun tam olarak aynısı yakın bir zamanda başımıza geldi. Sıfır aracın üzerinde Continental Eco Contact 5 marka ve tipte lastik bulunuyordu. Ancak lastiğin bir metal parçası yüzünden alındıktan kısa bir süre sonra ön lastiğin yarılması sonucu yedek lastik ile değiştirme ihtiyacı doğdu. Yedek lastik ise aracın üzerindeki lastiklerden farklı olarak Hankook markaydı. Lastikçilerle konuşmamız sonucu Continental EC 5 lastiklerin orijnal ekipman lastik olarak sunulduğunu, sadece araç üzerinde geldiğini ve sipariş üzerine alınabildiğini öğrendik. Ayrıca bu lastik stoklarda da bulunmuyordu ve temini için ise en az 1 ay süre verildi.

Böyle bir sorunun en büyük sorumlusu aslında otomobil üreticisin kendisi. Normalde 5 lastiğinde aynı marka ve desende olması gerekiyordu. Diğer taraftan lastiklerin bir şekilde yetkili satıcı tarafından değiştirilmiş olma ihtimali de bulunuyor. Yapılabilecekler ise;
  • Hankook marka lastiğin tek olarak takılması ancak çok dikkatli kullanılması, yüksek hız yapılmaması mümkünse uzun yola çıkılmaması ve en kısa zamanda değiştirilmesi
  • En iyi seçenek: Aynı ebat ve desen Continental marka lastik temin edilmesi
  • 2. seçenek: 1 adet yedek lastik ile aynı Hankook marka lastik alınması, öne takılması, bu sayede ön akstaki lastiklerin Hankook marka, arka akstaki lastiklerin Continental marka olması

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
İlhan    5.876
İlhan

Not: Lastik tavsiye - öneri içerikli mesajları şu başlığın altına taşıdım.

Şu konumuza da bir göz atabilirsin Yunus

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Zealot    1.879
Zealot

arabasının 2 yaşındaki x marka  4 lastiğini habersizce söküp 

4 ünü de yine 2-3 yaşında farklı marka taksak,   

sağ öne primacy 3

sol öne Premium contact 5

sağ arkaya efficent grip perf.

sol arkaya da cinturato p7 

 

100 şoförden 95 i asla anlamaz. 

kalan 5 i de  en iyi ihtimalle..   "bi ibnelik var" der  geçer.. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
M.E.G    1.233
M.E.G

Cinturato p7 ve turanzayı kesinlikle tanırım.

Sen mazda6 dan turanzaları söküp, csc6 taksan anlamaz mıyım? İlk virajda hem de... o iş bende :) 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Zealot    1.879
Zealot
Bir saat önce, M.E.G :

Cinturato p7 ve turanzayı kesinlikle tanırım.

Sen mazda6 dan turanzaları söküp, csc6 taksan anlamaz mıyım? İlk virajda hem de... o iş bende :) 

 birader..  listeye turanza ve csc koymadım farkındaysan ..   

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
M.E.G    1.233
M.E.G
29 dakika önce, Zealot :

 birader..  listeye turanza ve csc koymadım farkındaysan ..   

 

4 lastik farklı olsa limitleri aştığında belli eder diye düşünüyorum... Haksız mıyım ustaa...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
zoptrik    803
zoptrik

Ben ön arka farklı ebat (4 cm fark var çapta) farklı marka kullanıyorum. 180 le viraja girdiğim oldu. Önlerde potenza arkalarda sport contact 3 ssr var. Önlerin yanağı dar olduğu için stabilize yolda biraz sıkıntı çekiyorum onun dışında mükemmel uyum. 

23405781_1972566506343040_4410945495311213262_o.thumb.jpg.dcf3732f441d5f06301d26d56e3c564b.jpg

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×