Jump to content
İlhan

Karda Nasıl Araç Kullanılmalı ?

Tavsiye Edilen Mesajlar

İlhan    5.539
İlhan

Karda nasıl araç kullanılır?

Araçlar için en zor koşullar karlı ve buzlu zeminlerdir. Son günlerde yurdun büyük bir kesiminde şoförler için zorlu koşullar oluşmakta. Tutunmanın ciddi oranda zorlaştığı, fren mesafesinin uzadığı karlı ve buzlu zeminlerde araç kullanırken nelere dikkat edilmeli?

lastik-havalarini-asla-indirmeyin,Xxho_y

Mutlaka kış lastiği kullanılmalı!

İnsanlar arasında dört mevsim lastiği olarak adlandırılan, araçlarımızda standart olarak gelen lastikler +7 derece ve üzerinde maksimum tutunmayı sağlayabilirler. Sıcaklık +7 derecenin altına düştüğünde bu lastiklerin tutunma problemi başlar ve fren mesafesiniz uzar. Bu nedenle kış mevsiminde mutlaka kış lastiği kullanılmalıdır.

Kış lastikleri +7 derecenin altındaki havalar için dizayn edilmiştir ve hava soğudukça tutunma performansı artar, fren mesafenizi ciddi oranda azaltır.

Dört lastiği birlikte değiştirin!

Lastiklerden sadece ikisini kış lastiğiyle değiştirmek ciddi bir hatadır. Bu şekilde aracın yere sağlam basması imkansızdır. Mutlaka dört lastiğinde kış lastiğine çevrilmesi gerekmektedir.

Örnek vermek gerekirse; lastikler tıpkı insanların ayakkabıları gibidir. Kar yağarken; bir ayakta kışlık bot, diğer ayakta yazlık bir sandaletle insan ne kadar yere sağlam basabilir? İki ayağa da kışlık bot giyilmesi gerekmektedir. Bu nedenle lastiklerin sadece ikisi değil, dördünün de kış lastiğine çevrilmesi en doğru çözümdür.

Lastik havalarını asla indirmeyin!

Ülkemizde yapılan en büyük hatalardan biri de karlı havalarda araç lastik havalarının indirilmesidir. Bu büyük hataya asla düşülmemelidir. Lastik havasını düşürseniz; lastiğin omuz kısımlarına yük biner, yere basması gereken sırt kısmı temas problemi yaşar. Lastik havasını düşürdükçe kar tahliyesini sağlayan olukların, kanalların, desenlerin arasında boşluk kapanmaya başlar. Bu nedenle tutunma, patinaj ve kayma problemleri başlar.

Karlı zeminlerde güvenli bir sürüş için lastik havalarını düşürmek yerine 2 psi artırmak gerekmektedir. Havayı artırarak tahliye kanallarının arası biraz daha açılır ve tutunma artar. Normal zeminlerdeyse araç üreticisinin belirlediği lastik havaları kullanılmalıdır.

Mümkün olduğunca şerit değiştirmeyin!

Karlı zeminlerde ve gizli buzlanmanın olduğu bölgelerde mümkün olduğunda az hareket edilmeli, gereksiz şerit değişimlerinden kaçınılmalıdır. Çünkü yapılacak ani ve sert direksiyon hareketlerinden dolayı aracın her an ağırlık transferi bozulabilir, önden veya arkadan kaymalar yaşanabilir. Direksiyon hareketlerinin çok yumuşak olması, diğer sürücülerin hatalarından etkilenilmemesi için takip mesafesinin de artırılması iyi bir çözüm olacaktır.

Ani gaz, fren ve vites hareketleri yapmayın!

Tutunmanın zor olduğu karlı zeminlerde araç kullanan sürücüler ani gaz ve fren hareketlerinden uzak durmalıdırlar. Yapılacak her ani veya sert hareket, patinaj ve kayma problemi ortaya çıkacaktır. Gaz ve fren pedalları çok yumuşak kullanılmalıdır.

Fren kullanma yerine vites küçültmeyle yavaşlamayı tercih eden sürücülerinde debriyajdan ayağını çok yavaş şekilde çekmesi gerekmektedir. Aksi takdirde yük bir anda ön tarafa toplanır, aracın ağırlık transferi bozulur ve kayma problemi başlar.

İkinci viteste kalkabilirsiniz!

Karlı zeminlerde ön lastiklere fazla güç vermek patinaja sebep olabilir. Bu nedenle aracı ikinci vitese alıp, gaz ve debriyaj hareketlerini çok yavaş uygulayarak sorunsuz bir kalkışa imza atabilirsiniz. Bu imkana sahip olmayan otomatik vites araçlardaysa gaz pedalına çok yavaş, kademeli olarak basılması yeterli olacaktır.

Bir üst vitesi tercih edin!

Sürüş esnasında aracın devrini yükseltmek karlı zeminler için dezavantaj oluşturur. Bu nedenle düşük devir ve bir üst vitesi tercih edin. Örneğin; ikinci viteste 45 km/s hızla gitmek yerine, üçüncü viteste aynı hızla giderseniz aracın yere tutunması biraz daha kolay olacaktır.

Gizli buzlanma tehlikesi!

Eriyen kar suyunun bulunduğu yerler, köprü üstleri, viyadükler ve yoğun rüzgar alan zeminler gizli buzlanma açısından büyük risk oluşturur. Bu bölgelere yaklaşırken hızınızı yarı yarıya düşürün, takip mesafenizi iki katına çıkarın. Araç içinde telefon, müzik sistemi gibi dikkat dağıtacak ekipmanlarla uğraşmayın, reflekslerinizi hazır tutun.

Kış lastiğine de zincir takılır!

Kış lastiği kullanan sürücülerin birçoğu araçlarında zincir bulundurmuyor. Hem yasal, hem de güvenli sürüş açısından araçta zincir bulundurulmalıdır.

Belirli bir kar seviyesinin üzerinde kış lastiği de tutunma problemi yaşar. Bu nedenle özellikle yolun buzla kaplı kısımlarında tek çare zincir kullanımıdır. Unutmayın; kış lastiğine de zincir takılır.

Kara saplanan lastiğe dikkat!

Aracınız bir veya birden fazla lastiği kara saplanırsa yapılacak çok az şey vardır. Çok fazla gaz vermek aracı saplandığı yerden çıkarmaz, aksine başa dönen lastik düştüğü çukuru derinleştirir.

Aracı mümkünse ikinci vitese alıp, çapraz şekilde öne ve arkaya doğru manevra denemeleri yapılabilir. Fakat 4-5 denemeden sonra araç yerinden hiç hareket etmemişse daha fazla zorlamamak gerekir. Aksi takdirde hem araca zarar verilir, hem de aracın saplandığı yerden çıkış süresi uzar. Bu nedenle fazla ısrar etmeden çekici yardımı almak en iyi yöntemdir.

Kaynak

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir    1.250
Mutlu Tekir

Çok güzel bir konu sağolasın İlhan abi.

Otomatik vitese tam olarak alışamadığımdan aralık başında yağan 1 karış karda araç kalmıştı site önünde. Daha sonradan gaza daha da hassas basabilir hale geldiğimden, otomatik 2. vitesle kalkarak ve lastik havalarını 36 ya çıkartarak 2-3 karış karda dahi rahatlıkla çıkabildim. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mersinden_Ersin    225
Mersinden_Ersin

Genel olarak bilindik şeyler yazılmış ama düşük devir olayına katılmıyorum çok. Düşük devir kullanımı arabaya patinaj çektirmemek için önerilen bir şey ancak özellikle rampada yumuşak gaz vererek devir yükseltilip girilmeli ve devir korunmaya çalışılmalı. Çünkü rampada araç yavaşlayıp vites düşürdükten sonra ilk kavramada patiye düşer araç, üstüne de asr devreye girerse iyice devirden düşersiniz ve pat kaldınız rampada. 

 

Rampaya gelmeden devri yükseltin, esp yani asr butonu gözünüzde olsun, devri koruyamayacak şekilde patinaja düşmeye başlar ve asr yüzünden araç fren yapıp hız kaybetme başlarsa basın esp off a, ince ince gaz ayarıyla, yani pati çekme-çekmeme seviyesinde tutmaya çabalayarak -ama ani gaz verme kesme şeklinde olmamalı bu çaba- rampaya devam edin, araba sağa sola çekecektir, gaza olabildiğince az müdahale edip panik olmadan direksiyonla toparlayın.

 

Yine yokuş inerken vites düşürmeye çalışırsanız arabanın yolu tutup motor frenini kapıp devri alması uzun sürer, rampa inişini görünce çekin düşük vitese, tıngır mıngır inin. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir    1.250
Mutlu Tekir

Katılıyorum ersine bazen rampa öncesi hızlanma gerekir :)

Katılıyorum ersine bazen rampa öncesi hızlanma gerekir :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
quiteguide    325
quiteguide

Ben sorun yasayacagimi dusundugum rampada aracı 40 50 kmye sabitliyorum. Tabiri caizse kemirip çıkıyor. Bir de ilk kar yağdığında buz tutmuş parke taşlı bir rampayi cikamamistim. Araç sürekli anti patinaja düştü. Daha sonra dscyi kapatip çıktım.

Yukarı da arkadaşın yazdığı gibi rampa aşağı da yol durumuna gore manüel 1. 2. viteste motor freni ile inerim.

Karli buzlu yol da ani frenle devreye giren ABS sesi kadar da ürkütücü bir ses duymadım hayatımda. Alt takım komple yere serilmiş hissi uyandırıyor.

21 saat önce, Mutlu Tekir :

Çok güzel bir konu sağolasın İlhan abi.

Otomatik vitese tam olarak alışamadığımdan aralık başında yağan 1 karış karda araç kalmıştı site önünde. Daha sonradan gaza daha da hassas basabilir hale geldiğimden, otomatik 2. vitesle kalkarak ve lastik havalarını 36 ya çıkartarak 2-3 karış karda dahi rahatlıkla çıkabildim. 

Mutlu hocam, 2. viteste kalkmayi biraz daha acarmisiniz? Benim gözlemlediğim otomatik şanzıman buna izin vermiyor. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir    1.250
Mutlu Tekir

Hocam otomatik vitesi manuele alıp aşağı çekince 2. vitese geçiyor. 2. vitese geçebilmesinin sebebi de bu kar koşulları için daha yumuşak kalkışa imkan sağlamak. 

Yokuş inerken de vites yükseltirim, otomatik şanzımanımda da, manuele alırım.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
İlhan    5.539
İlhan

Aracınız buz tutarsa çözümü basit. :D

 

 

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Arabalar    1.981
Arabalar

Zahmet edip kapıyı bacayı açmış ama seneye anca çalışır o araç :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
26Mazda    22
26Mazda

Güzel bilgiler verilmiş, herkese kazasız sürüşler. Birde dikkat edilmesi gereken konu dış sıcaklık, sürekli kontrol etmekte fayda var. Ayrıca lastiklerin ısınması da kritik bir nokta. Bu yüzden farlar açık gitmek ve ara ara frenleme yaparak lastikleri biraz daha ısıtmak olumlu sonuç verecektir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mazda_Ozan    462
Mazda_Ozan

Karda araba bir şekilde kullanılıyorda o kar ertesi gün buzlaşıp kemikleştiğinde işte o zaman yapacak çok fazla hamleniz kalmıyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
M.E.G    1.130
M.E.G

Karda araba bir şekilde kullanılıyorda o kar ertesi gün buzlaşıp kemikleştiğinde işte o zaman yapacak çok fazla hamleniz kalmıyor.

Aynen öyle karda bir şekilde kullanılıyor. Çamurda sürmek kardan daha zor 😊 Ama buz olunca işler değişiyor. Birazda hızlıysan kontrol etmek hiç de kolay değil.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Arabalar    1.981
Arabalar

Buzlu yolda araç, diğer araçların kayarak gelip çarpmayacağı uygun bir yere çekilir. Yola yürüyerek devam edilir :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Meriç    20
Meriç

Benim Premacy otomatik vites, HOLD tuşu ve TCS sayesinde karda çıkmadığım ve inmediğim yokuş, rampa kalmadı vallahi, bu kadar işe yarayacağını hiç tahmin etmemiştim maaşallah...

Herkese kazasız, belasız sürüşler dilerim...

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×