Jump to content
ibrasoft

2. Nesil Mazda 3 Kumanda İle Bagaj Kaldırma - Aynaların Otomatik Katlanması - Cam Kaldırma Modülü Uygulamalarım

Tavsiye Edilen Mesajlar

ibrasoft    238
ibrasoft

Merhaba arkadaşlar. 
Araç ile ilgili bir kaç uygulama yaptım. Bagaj kapağı açma ile ilgili de bir düzenleme yaptım. 
İlgili linkteki videodaki aracım :)
Youtube bir kaç video daha yükledim aracımda yaptıklarımla ilgili.

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mehmet Özdemir    2.494
Mehmet Özdemir

Çok güzel olmuş tebrikler, ben dahil çoğu insanın hayalinde var bu uygulama. Kendiniz mi yaptınız yoksa bir yere mi yaptırdınız? Detayları paylaşırsanız, yeni bir konu açıp, oradan devam edelim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft

Kendim yaptım.

Aslında arada kaldım. Diğer forumda nasıl yaptığımı fln yazdım. Buraya onu kopyalasam mı, yeni konu açsam mı ne yapsam bilemedim. 
Hazır açılmış konu olunca altına yazayım duruma göre hareket ederim diye düşündüm.

Cam kaldırma modülü, aynaların otomatik katlanması ile ilgili fln da çalışmalar yaptım. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft

Tekrar merhaba arkadaşlar. 

Aracı aldığımdan beri kafayı taktığım bir kaç noktada var yavaş yavaş yapıyorum 

Bagaj ile ilgili Ford, Bora fln bayağı inceledim. Olayı abartıp elektrikli pistonlara kadar gittim ama maliyet ve uygulanabilirlik kısmı zor olacağı için vazgeçtim. Aracın kendi parçalarına ilaveten 2 yay ile ve kendi parçalarını biraz revize ederek menteşe ve aksamlara yük bindirmeden olay çözülebiliyor. 

Aracın kendi bagaj pistonları 395 Newton. (Bu arada aracımızın orijinal pistonları özel kıymetini bilin  )
Yerine denemek için Boranın 470 Newtonluk pistonlarını taktım. İlk kalkınmayı yaptıktan sonra bagajı çok seri bir şekilde yukarı kaldırıyor. Ama durması gereken noktada yavaşlamadan durduğu için sallanma ve menteşelerde esneme yapıyor. Çok huzursuz etti. Sonra birini 470 birini 395 Newton olarak taktım, güç farkından hafif kasıntılı oldu ama kaldırması daha sakin oldu. Amortisörcüye giderek 470 lik pistonların sonda yaptığı salınımı nasıl kesebiliriz derken abi kendi pistonlarının içinde sonra stoper var çarpmayı engellemek için dedi. Ve pistonları ölçtü 470 yazanlar 510-520 olarak çıktı. Oldukça fazla yani. 

Aracın kendi pistonlarını 450 Newtona çıkaralım dedim. Ve makinaya bağlayarak basıncını %12,5 arttırarak 450 Newton yaptık. Kalkışı ve sondaki durması menteşeye çarpmadan çok güzel oldu. Bu kısım tamam.

Sonraki meselemiz ilk kalkınmayı vermek; Bunun için iki düzenleme yaptım. Biri olmadan diğeri tam randıman vermedi.
Birincisi bagaj kilinin yayı. Döşeme altında kilidin tuttuğu milin orada bagajı 2-3 cm kaldırmaya yarayan bir yay var. Fotoğrafta görünüyor. O yayı 2 diş kesip tekrar kafasını kanca yaparak gerginliğini çok az arttırdım. Fazlasına gerek yok, gereksiz yere gerginlik zamanla yıpranmayı arttırabilir. 

İkinci nokta hırdavatçılarda kalıp yayı olarak bilinen yaylardan alıp pistonlara geçirdim. En yumuşak yay işimizi görüyor, fazlasına gerek yok. Yayların güçleri renklerine göre, YEŞİL yay yeterli. Burada yayın iç çapı 9mm olmalı. Pistonumuzun mili 8mm. Yayları aldıktan sonra kapanınca 1,5cm olacak şekilde kısalttım.Bunun için mengene ile yayları sıkıştırıp kapalı ve açık ölçülerine baktım. Piston kapanınca 1,8mm boşluk kalıyor arada. Yayın kapalı hali bundan daha uzun olursa pistonun ve kapağın tam kapanmasına engel olacaktır. Yayın açık hali 3,2 cm civarında geliyor.

Tüm bunları yaptıktan sonra videodaki gibi açılan kapağınız hazır 

Fotoğraflar;
Vvo6LZ.jpg

nLz22V.jpg

vnkRRz.jpg

 

Videosu; Aceleye geldi biraz ama...

 


Sormak istediğiniz bir nokta olursa sorabilirsiniz.
Hatta önerilerinizi de alabilirim.
Bagajın içeriden açılması, bagaj kapağının otomatik açılması, cam kaldırma, ayna kapatma dışında yapabileceğimiz ve benim aklıma gelmeyen şeyleri yapabiliriz  

Bu uygulamaları çok büyük çaba ve bütçe gerektirmeden yaptım. Yapılacak ilave her yeniliğe açığım :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft
16 dakika önce, Mehmet Özdemir :

Kapanırken, normalden daha mı fazla kuvvet uygulamak gerekiyor bu pistonlarda? 

Yok çok fazla kuvvet gerekmiyor. Bu yay ve alttaki yay ile pistonun 450 Newtonluk değeri bagajı tartmanın biraz fazlası güç sağlıyor. Daha sert yapılırsa dediğiniz gibi fazla güç isteyebilir ama bagajı açacak kadar olsun yeter, fazlası menteşe ve pistonların stresini arttıracaktır düşüncesiyle fazla abartmadım. 470 Newton yazan pistonlar 510 ve 520 çıktı, onlar biraz güç istiyordu ve açılırken durma anında sona vurup geri sekme yapacak kadar hızlı açılıyordu. Uzun vadede zararı olacağı kesindi. Kendi pistonlarının içerisinde stoper olması hem sona vurmayı önlüyor, hem de 450 Newton olarak basılınca orjinal parçaları kullanmış oldum. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft

AYNA KAPATMA

 

Aynaların kapanması için elektronik devreli bir sistem veya PIC ile programlanmış bir devre oluşturmadım. PIClerin bazen arızalanması, programda hata oluşması gibi nadiren de olsa oluşan durumlar olduğu için ve devrenin her an tetikte olup 7805 üzerinden beslemede kalması içime sinmedi. Lise zamanlarından kalma otomatik kumanda dersinden kalan kırıntılarla sadece röleler (Küçük kontaktör) ile oluşan bir sıralama yaptım. Tabi burada ufak bir sorun çıktı karşıma, devrenin belirli bir süre sonra kendini devre dışı bırakması. Onu da yine röleli bir düzenekle ufak bir ayarlanabilir gecikme devresi ile çözdüm.

Plaket çıkarma devre çizme zaman alacağı için delikli plakete yaptım devreyi. Çift kontaklı röle bulamadığım için zamanım da kısıtlı olduğu için tek kontaklı röleden 2 adet kullanmak durumunda kaldım. Devre bir röle daha eksiltilerek yapılabilir. Fazlalık olan röle üvey evlat gibi duruyor çıkıntıda 

Neyse sistemin çalışması basit, devreye girmesi için 2 koşul var. Birincisi kontağın kapalı olması, ikincisi kapılara kilitlen komutu gönderilmesi. Bu iki durum aynı anda sağlanmadıkça sistem devreye girmiyor. Araç çalışırken kendi düğmesi ile ister açıp istersem kapatabiliyorum. 

Olumsuz durumlar için devrenin işini bitirdikten sonra devreden çıkmasını yararlı gördüm, örneğin aracı park ettikten sonra değişen ve o an aynanın açılmaması gereken bir durum oluştuysa (aynanın donması, yanınıza birinin sıfır yanaşması) kapıları açılınca daha araca binip olumsuz durumu ortadan kaldıramadan açılması mekanizmanın ömrünü azaltacağı için siz kontağı açana kadar aynaların açılmaması daha iyi. Kontağı açtığınızda aynalar açılacak diye bir kaide yok bu arada. Normalde düğmeyi nasıl içerden kapattığınızda kontağı açınca aynalar açılmıyorsa, şimdi de kapıları açtıktan sonra manuel düğmesine basıp kapalı konumda bekletirseniz kontağı açtığınızda aynalar açılmıyor. 

Devreyi ilk başta 5 saniye aynalara kapatma komutu gönderme üzerine yapıp montajını yaptım. Fakat araçtan hemen indiğinizde kapıları hemen kilitlerseniz araç manuel düğmenin konumu ne ise (aynalar açık ise aç, kapalı ise kapat sinyalini) 40 saniye boyunca aynalara gönderiyor. Bu durumda araçtan hemen inip kapıları kilitlediğimde aynalar hemen kapanıyor, 6. saniye sonunda devreden çıkınca araçtan aynaları aç sinyali devam ettiği için tekrar açılıyordu. Bunun için de süreyi 50 saniyeye çıkardım. Bunun bir zararı yok, çünkü araç aynalara sürekli olarak açıksa aç, kapalıysa kapat sinyalini kesintisiz gönderiyor. Ama yine de aküye yük, ve gereksiz elektrik altında kalan devrelerden huzursuz olduğum için 50. saniye devre kendini kapatıyor. 

Tüm kabloların ek yerleri önce normal izole bant ile sonra kumaş bant ile, en üstten de hepsi kumaş bant ile sarılmış görünmeyen bir yer olsa da görüntü kirliliği en aza indirilmiştir.  Tabi kabloların ses yapma durumunun da önüne geçtim bu şekilde.

Bayağı uzun ve gereksiz detaylı anlatmış olabilirim. Buna rağmen okuyan arkadaşlara teşekkür ederim :)

Fotoğraflar;
lvJ18b.jpg

url]url]1M1d3p.jpg

L1k3XG.jpg

rZW9aN.jpg

Videoları;
1.Video:

 

2.Video:

 

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
emekli    113
emekli
57 dakika önce, ibrasoft :

Yok çok fazla kuvvet gerekmiyor. Bu yay ve alttaki yay ile pistonun 450 Newtonluk değeri bagajı tartmanın biraz fazlası güç sağlıyor. Daha sert yapılırsa dediğiniz gibi fazla güç isteyebilir ama bagajı açacak kadar olsun yeter, fazlası menteşe ve pistonların stresini arttıracaktır düşüncesiyle fazla abartmadım. 470 Newton yazan pistonlar 510 ve 520 çıktı, onlar biraz güç istiyordu ve açılırken durma anında sona vurup geri sekme yapacak kadar hızlı açılıyordu. Uzun vadede zararı olacağı kesindi. Kendi pistonlarının içerisinde stoper olması hem sona vurmayı önlüyor, hem de 450 Newton olarak basılınca orjinal parçaları kullanmış oldum. 

bagaja buton aparatı konup basınca kendiliğinden kapanma olurmuy du

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft
11 dakika önce, emekli :

bagaja buton aparatı konup basınca kendiliğinden kapanma olurmuy du

Kendiliğinden kapanması için elektrikli çift yönlü çalışan piston gerekiyor. Pistonlar bagaj kapağının altında  kalan dar alanda kaldığı için çalışma alanı sınırlı. İlave aparat ve malzemeleri araya sığdırmak zor. Mini elektrikli pistonlarla olabilir ama maliyetleri fazla olacaktır. Aracın orijinal sistemi sadece açma komutu üzerine olduğu için de kapatma için ayrı bir yere buton koymak gerekir. Ve o butona bağlayacağınız sürücü devre, bagaj kapandıktan sonra pistonların elektriğini kesip açma komutunu beklemeye hazır olmalı. Yapılamaz değil, ama bütçe birden bire çok fazla yükselecektir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
emekli    113
emekli
29 dakika önce, ibrasoft :

Kendiliğinden kapanması için elektrikli çift yönlü çalışan piston gerekiyor. Pistonlar bagaj kapağının altında  kalan dar alanda kaldığı için çalışma alanı sınırlı. İlave aparat ve malzemeleri araya sığdırmak zor. Mini elektrikli pistonlarla olabilir ama maliyetleri fazla olacaktır. Aracın orijinal sistemi sadece açma komutu üzerine olduğu için de kapatma için ayrı bir yere buton koymak gerekir. Ve o butona bağlayacağınız sürücü devre, bagaj kapandıktan sonra pistonların elektriğini kesip açma komutunu beklemeye hazır olmalı. Yapılamaz değil, ama bütçe birden bire çok fazla yükselecektir.

yinede harika uygulama bravo deyip alkışlıyorum

koskaca otomobil şirketlerinin yapmadığını yapmak ustalık maharet ister :clap:

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft

Cenmax ile bir bağım yok adı bilinen bir modül olsun diyerek onu tercih ettim. Bir de açık camları birer kere daha kontrol etmesi ve camlar kapanırken kapıları açarsanız kapatma işlemini durdurması, ve yanlışlıkla iki kere kapıları kilitlerseniz kapılar tekrar camları kapatmaya çalışmaması gibi özellikleri tercih sebebim oldu.

Cenmaxın sitesinde 100 Liraya yakın ürünün fiyatı. Gittigidiyor üzerinden 75 Liraya aldım.
Firmadakiler Mazda3 lere ve otomatik cam fonksiyonu olan araçlara cam kaldırma modüllerinin uyumlu olmadığını söyledi. Önceki aracım Vtecde de şoför camı otomatikti ona takabiliyordum dedim, o araç manuel otomatik, yeni araçlar tam otomatik olduğu için olmaz dediler. Çok önemsemedim, varsa bir özel durum çözerim diye kendime gaz vererek aldım 

Montajı biraz elinizden geliyorsa siz de yapabilirsiniz. Bu konuda en çok uğraştıracak kısım soket sıralaması ve hangi kablonun nereye gittiği olacak. Onu da elimden geldiğince açıklamaya çalışacağım. Benden sonraki arkadaşlar uğraşmasınlar. 

Cenmaxın montaj şemasını da ekliyorum. Bizim aracımız camları + sinyal ile kapattığı için şemanın geri kalanına ihtiyaç yok. Kafa karıştırmasın diye kestim gerisini. Modülün geldiğinde Jumper lar + sinyale göre ayarlanmıştı bir değişiklik yapmadım.
4 tane küçük switch var üzerinde bunlarda camların zorlamaya göremi kapanacağını belirli süre mi kapatma sinyali gönderileceğini belirliyor. Süreyi seçmenin anlamı yok. Zorlandığı an motorları durdurması daha mantıklı.


Kumanda panosunda adet soketimiz var. Üst soket ayna kumandasının altına denk gelen soket 6x2 12 pinli, Alt soket ise 7x2 14 pinli.

Alt soketteki Kablolar;
1. Pin (Yeşil Siyah çizgili) = Ana Besleme + Kutup
7. Pin (Siyah) = Ana Besleme - Kutup (Şase)
3. Pin (Beyaz, Siyah çizgili) = Sok Ön Cam + Sinyal
10.Pin (Açık Pembe) = Sol Arka Cam + Sinyal
13.Pin (Yeşil sarı çizgili) = Sağ Arka Cam + Sinyal

Üst Soketteki Kablolar;
9. Pin (Gri Sarı çizgili) = Kontak + Sinyali
12.Pin (Turuncu) = Sağ Ön Cam + Sinyal

Kapı Soketi Kablolar;

Sarı Kırmızı Çizgili = Kapı Kilitleme + Sinyali
Mavi Kırmızı Çizgili = Kapı Açma + Sinyali

Cam Kaldırma Modülündeki sıralama;
Sarı - Sarı Siyah = Şoför Camı
Yeşil - Yeşil Siyah = Sağ Ön Cam
Mavi - Mavi Siyah = Sağ Arka Cam
Turuncu - Turuncu Siyah = Sol Arka Cam

En basit anlatımla; Kumanda panelindeki soketlerin cam + sinyal kablolarını kesip; kestiğiniz kablonun kumanda tarafında kalan kısmına Sarı siyahı,motora giden kısmına da düz sarıyı bağlıyorsunuz. Bu şoför camı için, diğer camlar içinde aynısını tekrarlıyorsunuz.
Kontak, ana şase vs için kabloları kesmeden dıştan bir kısmını soyarak üstünden ek alıyorsunuz. Sonrası izolasyon ve ses yapmayacak şekilde sarma.


Kapı açma sinyalinin de bağlanma nedeni, camlar kapanırken bir sorun oldu veya kapıları açtınız geri bineceksiniz araca, camları kapatma işlemini durdurması için. Bazı arkadaşlar 4 cam aynı anda kapansın, o kadar süre bekleyemem diyebilir, ama ana besleme kablosu ve ana modülün kendisi bile 4 camın ve kapanma anında çekeceği fazla akıma uzun süre dayanacak dizaynda değil. Zaten 4 cam sonuna kadar açık gezme ihtimalini ve tüm camları baştan sona kapatmayı modüle bırakmayı çok sık kullanılır görmüyorum şahsen 
Camları kapanırken müdahale edip durdurdum. O an o camı atlıyor,tüm camlar bittikten sonra aynı sıradan tekrar kontrol ediyor, bu kontrol sırasına açık kalan o camı da kapatıyor modül.

Montajı yapıp şoför camını programladıktan sonra bir sorun fark ettim. (Otomatiklere olmaz demelerinin sebebi bu) Cam otomatik olarak açılıyor bu yönde sorun yok. Ancak camda sıkışma emniyeti olduğu için, otomatik kapanırken tam kapanma anında sıkışma algılayıp yarıya kadar geri açıyor. Başka forumlarda da aradım ama bir çözüme denk gelmedim genelde kapatma otomatiğinden vazgeçmiş kullanıcılar. Yada modülü sökmüşler. 
Sonra şemaları incelerken, aslında tek bağlantının şoför camı + sinyalinin kesilip modül içinden geçerek cam motoruna ulaşması olduğunu düşünerek ilave bir röle bağlantısı denedim. Normal Bağlantı şeması ve araya ek röle bağlantı şemasını da ekledim. (şemam kötü ama idare edin  ) Bu röle kontaktan besleniyor. Kontak açıkken kesip modüle bağladığımız kabloyu by-pass ederek modüle girmeden direk aracın kumanda panosuyla motoru arasına bağlıyor. Kontak kapanınca cam modülüne bağlantı devam ediyor. Ve bu şekilde sorun çözüldü.  Sorun Cam kaldırma modülünün içerisindeki röleden geçerken o rölenin camın zorlanma anında müdahale etmesi. O müdahale ettiği an araç sıkışma algılıyor ve camı geri açıyor. Bu röleyi by-pass edince kontak açıkken şoför camı modüle girmeden direk bağlı olarak çalıştığı için otomatik kapatmada da sorun olmuyor.

Montaj Sonrası Video: (Ayna kapamaları ile birlikte çok havalı oldu bence  )

Yine çoook uzun yazmışım ama kusuruma bakmayın

 

Fotoğraflar;
 

W1BXRE.jpg

65gDGk.jpg

yLYG9M.jpg

O7YrO3.jpg

zr8Gqg.jpg

4b7pOY.jpg

JnRVBE.jpg

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft
17 dakika önce, İlhan :

Tebrikler.....ellerinize, emeklerinize sağlık. Ayrıntılı anlatımınız, fotoğraf ve videolar için çok teşekkürler. 

Konuyu forumda öne çıkarıyoruz.

Keyifli forumlar diliyorum.

 

 

Teşekkürler :)
Uğraşmayı seviyorum.. Değişik fikri olan, şu da olsa diyen arkadaşlar yorumlarını yazarsa sevinirim. Aklıma gelenleri yapıyorum yavaş yavaş, önerilere yeni fikirlere açığım.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mehmet Özdemir    2.494
Mehmet Özdemir
10 dakika önce, ibrasoft :

Değişik fikri olan, şu da olsa diyen arkadaşlar yorumlarını yazarsa sevinirim. Aklıma gelenleri yapıyorum yavaş yavaş, önerilere yeni fikirlere açığım.

@stilock cihan abinin daha önceden yaptığı, geri viteste yan aynanın arka tekeri gösterebilecek açıya getirilmesi uygulaması geldi aklıma.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft
9 dakika önce, Mehmet Özdemir :

@stilock cihan abinin daha önceden yaptığı, geri viteste yan aynanın arka tekeri gösterebilecek açıya getirilmesi uygulaması geldi aklıma.

Evet gördüm onu, oda güzel uygulama :)
Yapılmış, hatta modül halinde sahibinden de satışını gördüm ürünün. Yeniden devre tasarlamak, imal etmek daha maliyetli olacaktır diye düşündüm. Ama alınıp montajı ve bağlantıları konusunda anlatım, paylaşım yapabiliriz. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
İlhan    5.357
İlhan
15 dakika önce, ibrasoft :

Teşekkürler :)
Uğraşmayı seviyorum.. Değişik fikri olan, şu da olsa diyen arkadaşlar yorumlarını yazarsa sevinirim. Aklıma gelenleri yapıyorum yavaş yavaş, önerilere yeni fikirlere açığım.

Mehmet benden önce davranıp yazmış. :)

Bir başka aklıma gelen uygulama Refakatçi Aydınlatma olabilir. Tabi tüm bu uygulamalar akünün ömründen çalan uygulamalar ama. Bir o kadarda özellik ve pratiklik kazandıran uygulamalar.

Bu arada konunuzu facebook sayfamızda da paylaştık.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
ibrasoft    238
ibrasoft
9 dakika önce, İlhan :

Mehmet benden önce davranıp yazmış. :)

Bir başka aklıma gelen uygulama Refakatçi Aydınlatma olabilir. Tabi tüm bu uygulamalar akünün ömründen çalan uygulamalar ama. Bir o kadarda özellik ve pratiklik kazandıran uygulamalar.

Bu arada konunuzu facebook sayfamızda da paylaştık.

Teşekkürler.

Farların araç çalışmadığı durumda yanması akü ömrünü kısaltacaktır dediğiniz gibi. Ama olabilir. Çok zor bir sistem değil. Kontak kapalı iken, kapı kilitlendiğinde aynaları ve camları kapatırken 15-20 saniye farları açık tutabilir. Ama benim gibi aracına her fırsatta binip bi taraflarıyla uğraşan biri için aküyü sömürecektir. Bunu aza indirmek için gündüz çalışmasını önleyecek bir ilave tedbirle bi nebze akü yükü hafifletilebilir. 

Liste oluşturayım ben önce :) Yavaş yavaş devreleri yapıp uygulama örnekleri yapabiliriz :)
Bunları önceki aracıma da yaptığım için pratikliği vardı bir nebze. Yeni fikirler için yeni ar-ge yapmak lazım :)

16 dakika önce, Mehmet Özdemir :

içeriden bagajı açmak için bir girişimde bulunmadınız herhalde. o da önemli bir şey bence.

Onu yaptım. Paylaşıldığı için tekrar eklemedim aslında.. Reklamcı olduğum için düğme üzerine ufak bir simge de yaptım hatta :)
Aracı 12 Ocak ta aldım. 2. Avm ziyaretinde bunu yapmazsam olmayacak dedim :)

lvJ40B.jpg

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×