Jump to content
Revivo73

RX-8'e elektrikli motor tesisatı (minimalist)

Tavsiye Edilen Mesajlar

Revivo73    1.168
Revivo73

Son zamanlarda elektrikli araçlarla ilg haberler cıkmaya başlayınca aklıma yeni bir proje geldi: RX-8'e elektrikli motor tesisatı. Araçta

Motor: 120kg
Yakıt deposu: 60kg (tahminen)

Motorun yerine elektrikli motor, deponun yerine de Lityum akü ilk akla gelen şey fakat o sadece temel mantığa uygun çünkü 60 litrelik bir hacimde Lityum akü cok büyük ihtimalle yetersiz olacaktır. O yüzden şöyle bir yerleşim daha gerçekçi gibi:

Motorun üstündeki hava emiş tertibatı, ve aks önündeki akü, hava filtre kutusu ve radyatör gibi yer kaplayan parçalar da gidince boşalacak bölgeye akü yerleştirilebilir; gerçi aks önüne de biraz ağırlık olacak ancak lityum için gayet uygun bir yer. Bu durumda motorun bulunduğu yere elektrikli motor rahatlıkla sığacaktır. Yakıt deposu yerine de 220V şarj cihazı konulabilir ve benzin kapağı yerine de elektrik prizi takılabilir.

Bu tesisat minimalist yani sadece motorun yerini elektrikli motor alacak diğer herşey aynı kalacak ve yine manuel vitesli olacak.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Servet    1.102
Servet

Tamamen elektrikli olması için sistemin 60 kw ve üstü olması gerekir. Bunlar yerine aracı hafifletmek hem çevre hemde yakıt ekonomisi demek

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
SweepeR    232
SweepeR

Ben arabayı almadan önce videolarını izlerken youtube da birkaç çalışma görmüştüm. rx8 electric diye aratınca çıkıyor. Sessiz olması iyi mi kötü mü bilemedim, zira ben sesini çok seviyorum. Hybrid olması tercihim olur.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Servet    1.102
Servet

Hibrit için ekonomik mantıklı yer, Alternator. Oraya :gizli: işlem ile güç ve verim alınıyor

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Revivo73    1.168
Revivo73

Aslında elektrikli düşünmemin sebebi biraz uzun vade yani en az 10 + sene sonrası için. Uzun vadede elektrikli araçlar yaygınlaştığı gibi benzinliler gerek üretim, gerek çevre vergisi vs. ile azalmaya başlayacak, ancak güneş paneli gibi görünen bir elektrikli araç alıp kullanmak ta istemem; o duruma karşı ne yapılabilir diye tasarlama benimkisi.

Hibrit olayını gerçekleştirmek  RX-8 'te biraz zor. Hibrit çalışmayı sağlayacak elektrikli motoru nereye koyacaksın, ona yer yok. Alternatör motor krank miline kayış ile bağlı; oraya hayatta olmaz. Hibrit dönüşüm, minimalist elekrikli motor dönüşümüyle karşılaştırılamayacak kadar zor görünüyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir    1.301
Mutlu Tekir

Hibrit için otomatik de lazım, hangi durumlarda hangş motor çalışacak vs. Belki yaris multidrive s pert bir araç alıp onun motor ve şanzımanı kullanılabilirse ama uydurmak zor olur. 

En kolayı saf elektrikli olur. Belki menzil uzatma amacıyla benzinle çalışan bir motor olabilir,yolla bağlantısı olmaz sadece elektrik üretir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Servet    1.102
Servet

Hibrit sistemli araçlar şu an için emekliyor. Hele hele elektrikli araçlar çevre için tamamen facia. Aracın imalatında harcanan enerji, şarj esnasında harcanan enerji, olası 10 yıl sonra batarya geri dönüşüm enerjisi içten yanmalı emsali araçlardan kat be kat fazla çevreye zarar veriyor.

En basit örnek; tesla km'de 50 gr karbon salıyor. Deniyor ki sıfır emisyonu var. Şarj esnasında harcanan enerji gökten inmiyor :)

Gelelim grank noktasına aracın. Basit Alternator şarj esnasında 3.5 kw'yı bulan enerji tüketiyor. Aynı nokta kayış ile 4.5 kw gücü aktarabilir. Grank noktası içten yanmalı motora destek verilecek en güzel yer.

Daha önce (1996- renault 9) elektrikli araç yapmıştım. Gövdesi ve şanzımanı sağlam subaru justy 4x4 bulursam kısa mesafe yüksek güçlü pist aracı projemi hayata geçireceğim

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir    1.301
Mutlu Tekir

Emekleme lafına katılmıyorum. Toyota 1990 lı yılların sonundan beri üretiyor priusu ve iyi de deneyim kazandılar. Çoğu aracında yurtdışında hibrit olarak da satıyor. 

Çevre için facia kısmına da katılmıyorum. Çevreye zarar illaki veriyor ama içten yanmalı motorlar kadar olmadığı kesin. Batarya teknolojileri de gelişiyor. 

Cruise hızında araca göre 10-12 kw bulabiliyor. (örneğin fluence) 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Servet    1.102
Servet

Pc başına geçince bilimsel verileri eklerin konuya. Durum dışardan görüldüğü gibi değil maalesef. Şu an honda civic hibrit araçlar 2.el olanlar. Hemen hemen hepsinin bataryaları ölü. 15.000 tl karşılığı yenileniyor.

. O rakama alınan yakıt ile kaç km yol kat edilir bunu eklemedim daha.

Hiçbir üretici hibrit aracın batarya bittiği vakit harcanan yakıtı yazmıyor. Sadece kinetik enerji ile batarya dolamıyor. Aynı motor şarj görevi üstleniyor. Anlık tüketimi 4 litre olan araç şarj anında 8-9 litre ile geziyor vs.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Revivo73    1.168
Revivo73

elektrikli araçlar dediğin gibi onlar da cevreyi kirletiyor ancak sadece şu an için. İlerde solaryum panelleri de yaygınlaşıp tüm ülkeler elektriğini oradan üretmeye başlayınca elektrikli arabalar cevre dostu uyumlu olacak, önemli olan otomobillerin elektrikli olmaları.

hibrit kendi başına bayagı gelişti fakat o başlı başına bir tasarım konusu. RX-8 gibi dar ve ağır bir  araca hibrit uygulamak fevkalade zor, aracı yeniden tasarlamak gibi olur o. Bahsettiğim sistem minimalist olmalı. Standart RX-8 231HP ki bu da ~180kW demek, 180kW gücünde ve 10-11bin RPM değerinde bir elektrikli motor; Wankel çıkarılacak o takılacak. Motor + akü 200kg altında ağırlığa da sahip oldu mu, RX-8 şu anki sürüş değerlerinden birşey kaybetmeden elektrikli olarak kullanılabilir demek.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Servet    1.102
Servet

200kg akü en fazla 5-10 amper olur. 180 kw için 600 volt batarya olursa. Batarya en büyük sıkıntı. Tesla kanada'daki en yüksek verimli ni.cd madenine sahip. Adamlar oradan götürüyor işi

Solar panel ilerlese dahi güneşin m.kare'deki enerji verimi kısıtlı. Sanırım kayıpsız güneş gücü 1.5 kw civarı. Otobüs lazım iyi birşeyler yapabilmek adına :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Revivo73    1.168
Revivo73
15 dakika önce, Servet :

 

Pc başına geçince bilimsel verileri eklerin konuya. Durum dışardan görüldüğü gibi değil maalesef. Şu an honda civic hibrit araçlar 2.el olanlar. Hemen hemen hepsinin bataryaları ölü. 15.000 tl karşılığı yenileniyor.

O rakama alınan yakıt ile kaç km yol kat edilir bunu eklemedim daha.

Hiçbir üretici hibrit aracın batarya bittiği vakit harcanan yakıtı yazmıyor. Sadece kinetik enerji ile batarya dolamıyor. Aynı motor şarj görevi üstleniyor. Anlık tüketimi 4 litre olan araç şarj anında 8-9 litre ile geziyor vs.

Hibrit Honda 'ların yoğun 2.el ilanları zamanında benim de dikkatimi çekmişti. Ancak akü konusunda zaten onları değil, Tesla'nın  üretmeye başladığı yeni nesil aküleri temel alıyordum. Tesla Amerika'da yeni bir akü fabrikası kurdu, dünyanın en verimli aküleri yakında üretilemeye başlanacak. Bir de geçen sene galiba İsrail'den bir üniversite ya da  firma yeni tasarım batarya ürettiğini duyurmuştu, o yeni tasarım sayesinde batarya eskimiyor. Sözkonusu haberlerin linkleri arşivimde duruyor olmalı, fırsat olursa bir gönderirim.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir    1.301
Mutlu Tekir

Hondanın hibritleri başarısız, dediğiniz gibi ölü tamamen. Hibrit teknolojisinde toyota tartışmasız 1. Sırada dünyada. 2000 Priuslar hala gidiyor. Bataryası da 3000dolar civarında. 

 

Bu amorti olayını dizellerdeki gibi düşünebiliriz. Bataryası nitene kadae zaten çoktan kar ettiriyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mersinden_Ersin    225
Mersinden_Ersin

Standart bir aracın elektrikli-hibrite dönüştürülmesi çok zor. Ha ciddi emek sarfedilse yapılır da emek-para karşılığı alınan sonuç yeterli olmaz. Detaya girmeye üşendim açıkcası :)

 

Renault Fluence ZE vardı, düz otomobilden bozma elektrikli işte, koca Renault başaramadı çünkü sanayici usulü benzinli motoru sökeriz elektrikli koyar bagaja da bataryayı çakarız modunda yapılmış bir projeydi. Bizim okula geldiler 3-4 yıl önce, sunum yaptılar vs. konuştuk ettik bir kaç mühendisle. Üstüne Tesla vs. koyup kendi kafamdan bir kaç not ekleyeyim.

 

Uzun vadede lityum rezervi sıkıntı olabilir. Geri dönüşüm önemli, Tesla Gigafactory adında bir fabrika kurmakta, baya temiz yatırım yapıyorlar bu işe. http://teslaturk.com/gigafactory/

Emisyon meselesinde de durum şu. Evet üretimi daha kirli bu araçların, regülasyon vs. yavaş yavaş kontrol artar, emisyon düşürülür. Pilde de geri dönüşüm kasılmakta. Ancak asıl şöyle bir nokta var, Renault'un yaptığı sunumdan hatırlıyorum bunu.

 

Elektrikli araçlar "kullanım" esnasında emisyon üretmiyor ancak kullanılan elektriğin nasıl üretildiğine göre km başına düşen emisyon hesaplandığında şöyle bir durum ortaya çıkıyor: Sadece kömür termik santrallerinde üretilen elektrikle şarj edildiği varsayılan Fluance ZE standart euro5 normundaki bir araçtan daha fazla salınım yapmış oluyor. Bu durum bütün elektrikli araçlar için geçerlidir muhtemelen, çünkü km başı tüketilen elektrik enerjisi arasında çok büyük farklar olacağını sanmıyorum ki batarya kapasitesi/menzil şeklinde farklı modeller arası kıyaslama yapılınca genelde 15-20kw/100km civarı bir tüketim olmakta.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Revivo73    1.168
Revivo73

Toyota'nın Prius başarılı. Google Maps sokak resimlerini çekmek için tüm dünyada Prius kullanıyor, örneğin. Ancak ne var ki, estetik olarak felaket. Zaten asıl sorun hem kullanmak isteyeceğiniz tipte hem de  enerji normlarına uygun araba üretmek.

Reno ZE'yi biliyorum ancak 2010'lar başında tasarlandı o; o zamanki akü teknolojisi ile şimdiki arasında orantısız fark var. Bir de Reno'daki mühendisler kendilerine iş çıkarmak için olayı karmakarışık yapmış olabilirler, benim düşündüğüm dönüşüm minimalist ve tabi ki yıllar sonra yüksek verimde Lityum aküler ve 200kW civarı motorlar çıkmaya başladığı zaman harekete geçeceğim bir proje.

Dünyadaki Litum rezervinde hiç problem yok, geçen Haziran'dan şu makalede (http://www.greentechmedia.com/articles/read/Is-There-Enough-Lithium-to-Maintain-the-Growth-of-the-Lithium-Ion-Battery-M)  2015'te   37bin ton / sene Lityum üzerinden dünyada 365 sene yetecek kadar Lityum rezervi varmış yani rezerv sorunu yok .)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mersinden_Ersin    225
Mersinden_Ersin
2 saat önce, revivo73 :

ak 2010'lar başında tasarlandı o; o zamanki akü teknolojisi ile şimdiki arasında orantısız fark var. Bir de Reno'daki mühendisler kendilerine iş çıkarmak için olayı karmakarışık yapmış olabilirler, benim düşündüğüm dönüşüm minimalist ve tabi ki yıllar sonra yüksek verimde Lityum aküler ve 200kW civarı motorlar çıkmaya başladığı zaman harekete geçeceğim bir proje.

Çook ilerleyen zamanlarda dönüşüm kitleri falan ortaya çıkabilir ama ben şu 5 10 yıl içerisinde böyle bir şeye ihtimal vermiyorum. 

Lityum rezervi konusunu araştırmadım, sadece Renault mühendislerinin sunumundan hatırladığım bilgiler bunlar. Ancak rezerv kadar yıllık çıkarılabilen miktar da önemli, tesis vs. mevzuları işte. Belki de öyle bir şeydi benim hatırladığım, net hatırlamıyorum açıcası ne neydi.

 

Ancak emisyon konusunda yazdığım bilgiyi net hatırlıyorum, şaşırtmıştı beni çünkü, o kadar yüksek bir emisyon ihtimali veremiyordum düz mantıkta. Sonradan öğrendik tabi termik santraller, uçaklar vs. nin yaydığı emisyonların yanında bizim araçların emisyonlarının tırıvırı olduğunu :) 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Servet    1.102
Servet

Renault genel müdürü kalkıp, dizel fluance ile kıyas yapınca 7 litre tüketime geliyor elektrikli fluance dedi. Sonrası malûm

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Revivo73    1.168
Revivo73

Dediğin gibi

3 saat önce, mersinden_ersin :

Çook ilerleyen zamanlarda dönüşüm kitleri falan ortaya çıkabilir ama ben şu 5 10 yıl içerisinde böyle bir şeye ihtimal vermiyorum. 

Lityum rezervi konusunu araştırmadım, sadece Renault mühendislerinin sunumundan hatırladığım bilgiler bunlar. Ancak rezerv kadar yıllık çıkarılabilen miktar da önemli, tesis vs. mevzuları işte. Belki de öyle bir şeydi benim hatırladığım, net hatırlamıyorum açıcası ne neydi.

Ancak emisyon konusunda yazdığım bilgiyi net hatırlıyorum, şaşırtmıştı beni çünkü, o kadar yüksek bir emisyon ihtimali veremiyordum düz mantıkta. Sonradan öğrendik tabi termik santraller, uçaklar vs. nin yaydığı emisyonların yanında bizim araçların emisyonlarının tırıvırı olduğunu :) 

dediğin gibi uzun seneler sonra elektrikli dönüşüm kitleri çıkmaya başlayabilir.

Lityum rezervi ve çıkarılabilirliği konusunda hiç problem yok, cunku coğu lityum yer yüzeyinde bulunuyormuş ancak hafızam beni yanıltmıyorsa bazı ülkelerde daha bol bulunuyormuş; Google'dan bir bakılarak tam doğrulanabilir

Ve evet, 100km'deki enerji tüketimi bahsi .) Elektrikli aracın verimsiz olması sebebi öncelikle yüksek kW elektriği üretme ve saklama maliyeti +  şarj olurken ve şarj boşalıp gücü motora iletirken oluşan kayıplar + aracın aküsü eskidikce enerji kayıplarının daha da artması sonucu Dizel Fluence 'ın 7lt tüketimine eşdeğer tüketim oluyor. Benzin durduğu yerde isterse 10 sene beklesin enerjisini hiç kaybetmez. Ayrıca direkt kullanıldığı için enerjisi daha verimli dönüştürülmüş oluyor; elektrik enerjisinin böyle avantajları yok. fakat yapılan calışmalarla 5-10 yıllık dönemde kendini geliştirierek bu açığı da kapatabilir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
SweepeR    232
SweepeR

Aslında yine rx8 i tanırken bulduğum hidrojenli hybrid var, adamlar seri1 ve 2 de yapmışlar. Sanırım sadece Japonya da ve sınırlı sayıda üretildi.

 

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir    1.301
Mutlu Tekir

hidrojenin üretimi zordur, ülkemizde istasyonu da yok. Ayrıca motora hidrojen enjektörleri ve deposu takılması lazım. orijinal olmadıktan sonra sonrada hidrojen taktırmak riskli olabilir. ayrıca hidrojendeki menzili ve gücü de çok düşüyor aracın. Büyük ihtimal motor 2. bir beyin/yazılım da isteyecektir.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×