Jump to content
emregc

Lastiklere Nitrojen Basılması

Tavsiye Edilen Mesajlar

emregc    401
emregc

Nitrojen kuru ve yavaş-hareketli molekül yapısına sahip olan, kullanıldığı lastikte performans arttıran bir gazdır. Normalde lastik şişirilmesinde kullanılan hava (Oksijen) lastiğin duvarlarından sızarak, lastik hava basıncını düşürür.

Oksijen, lastik duvarından geçimi sırasında, kauçuk bileşimlerini oksitleyerek hava kaçmasına (basıncının düşmesine) ve kauçuğun kötüleşmesine sebep olur.

Kuru Nitrojen, uygun olan hava basıncını korur, lastiğin ısınmadan dolayı patlamasını engeller, jantların paslanmasını engeller ve de lastiği soğuk tutar. Sonuç, daha güvenli ve masrafları daha az sürüş tecrübesi.

Nitrojen neden ticari araçlarda daha önceden kullanılmıyordu?

Yıllardır taşımacılık endüstrisinde, lastiği şişirmek için hava yerine nitrojen kullanmanın yararları biliniyordu. Fakat bu zamana kadar, uygun, ekonomik, ve güvenilir bir çözüm yoktu. Ama artık var!

Nitrojenin, Havaya (Oksijene) Olan Üstünlükleri:

Nitrojen aşağıdaki nedenlerle oluşan plansız hataları azaltarak lastik ömrünü arttırır:

* Oksitlenme nedeni ile oluşan kauçuk bozulması

* Jant paslanması

* Lastikte hava basıncının azalması

* Isınma

* Isınmadan dolayı artan hava basıncı

* Düzensiz hava basıncından dolayı oluşan bozuk lastik sırt aşınması

Nitrojen Özellikleri:

Kuru

* Kuru

* Hareketi ağır

* Yanıcı olmayan bir gazdır.

Nitrojenin bazı uygulama alanları ve faydaları:

Ticari Havayolları, yıllardır hava basıncını sabit tutabilen ve kauçukta oksitlenmeyi en aza indirgeyen nitrojeni lastiklerinde kullanmaktadır.

Yarış Arabaları ve motosikletleri, nitrojeni kavramayı arttırmak ve ısıyı düşürmek için lastiklerinde kullanmaktadır.

Yol-Dışı Is Makineleri nitrojeni, hava basıncını sabitlemek ve ısınmadan dolayı olan patlamaları engellemek için kullanmaktadır.

Tir Filoları nitrojeni lastikte yakıt ekonomisi, lastik ömrünü arttırma ve de patlamaların sıklığını azaltmak için kullanmaktadır.

Otomobiller nitrojeni, güvenliği arttırma ve lastik ömrünü uzatmak için kullanmaktadır.

Nitrojenin bazı Kazançlar:

lastiğin Ömrünü arttırır (%25)

- Nitrojen havadan 3 kat daha ağır hareket ettiği için lastikte daha uzun kalır.

- Nitrojen lastiğin içten paslanmasını engellediği için çok kez lastiğin kaplanmasına olanak verir.

Ayni yakıt Miktarıyla Daha Fazla km (%2)

- Nitrojen lastikteki ısıyı azaltır, bu yüzden dönme direncini azaltır.

- Azalmış dönme direnci = önemli ölçüde yakıt ekonomisi

Gelişmiş Güvenlik

- Nitrojen hareketi az ve yanıcı olmayan biç maddedir.

- Olası bir kazada, lastiğin patlamasını engeller.

Çevre-Dostu

- Lastikten hava kaçmasında dolayı artan yakıt tüketimini azaltır.

- Sonuçta, daha az kirlilik ve israf.

Nitrojenin Avantajları Nelerdir?

İnsanların yaşamasını ve nefes almasını sağlayan havadaki %21 oranındaki oksijen lastikler için ciddi problemler oluşturmaktadır.

Çünkü oksijen lastiğin hammaddesi olan kauçuğa zarar vermektedir.

Gerçek su ki, lastiğin içerisindeki oksijen, lastiğin yaşlanmasını hızlandırmaktadır. Bir diğer problem ise en iyi tanklardan bile sızabilen oksijenin kauçuğun arasından sızmasının, havada %78 oranında bulunan nitrojene oranla daha kolay olmasıdır.

Daha az basınç kaybetmesi ve kauçuğu oksidize etmemesi, nitrojeni havaya karşı daha kullanışlı ve güvenilir hale getirmektedir. Örneklerle kanıtlanmıştır ki, lastik içerisinde basınca maruz kalan oksijen, lastiğin topuk tellerinde (jantla birleşme noktası) paslanmaya neden olmaktadır. Buna ek olarak oksijen, lastiğin iç yanağına ve koruyucu kaplamasına (sızdırmaz tabakası) zarar vererek darbe gören lastiğin daha kolay balon yapmasına sebep olmaktadır. Lastiğin içerisindeki oksijeni boşaltarak nitrojen doldurmak, içerideki nem oranını düşürerek lastiğin ömrünü uzatır.

Otobüs ve kamyon gibi ağır tonajlı uzun yol vasıtalarında, Formula 1 yarışlarında ve hız rekoru denemeleri gibi olağan dişi olaylarda nitrojenin oksijene tercih edilmesi, nitrojenin faydalarına iyi birer örnektir. Lastikleri Nitrojen İle Şişirmek ?

Hava oksijen ve nitrojenden oluşur. Oksijen molekülleri nitrojen moleküllerine oranla daha küçüktür ve lastiğe daha hızlı nüfuz eder. Nitrojen ile doldurulan lastik, normal hava ile doldurulana göre 3 kat daha yavaş basınç kaybeder. (Lastik patlamalarında ani boşalma olmaz.) Sonuç olarak lastiklere şimdiki sıklıkla hava basma ihtiyacı doğmaz ve lastik doğru basınç değerini daha uzun süre muhafaza eder.

Havadaki oksijen lastiği oluşturan maddeleri (örn. kord bezi, topuk telleri) oksidize etmeye eğilimlidir. Nitrojen gibi kuru ve hareketsiz bir gaz ile lastikleri doldurmak bu problemleri azalttığı gibi basınç kaybını minimize eder. Lastiğin ömrünü uzatarak bir nevi bakımını yapar ve sürüş güvenliğini arttırır. Lastik Şişirme Esnasında Nitrojen (Azot) Kullanımı

GENEL

Nitrojenin lastiği oluşturan kauçuk karışımlarına olumlu etkisi

“Oksijen ve nem – lastik katilleri”

Tüm havalı lastikler; keşfedildikleri günden beri, “bozulma/tahribat veya kalitesini her geçen gün kaybetme” sorunuyla mücadele etmek zorunda kaldılar. “Lastik zayıflaması” maskesi altındaki bu bozulma bir kimyasal oksitlenmedir.

Düşman OKSİTLENME !

Şişirme için kullanılan hava; %78 Azot (Nitrojen), % 21 Oksijen, % 0.9 Argon ve %1 diğer gazların karışımından oluşur.

Karışımda yer alan oksijen molekülleri bu bozulmanın temel nedenidir.

Lastik bünyesindeki:

a- Hava sızmasını engelleme görevi olan liner (en içte kalan, özel kauçuk karışımı olan kat)

b- Antioksidan (oksijen istilasına karşı koyan, engellemeye çalışan)

c- Yaşlanmayı geciktirici kimyasallar

vasıtasıyla bu bozulmadan korunacak bir şekilde tasarlanmıştır.

Kimyasallar belirli bir sürede kendilerini kullanıp bitirirler. Lastik içindeki şişirme basıncıyla, dış ortamdaki atmosfer basıncı arasındaki fark nedeniyle haraket içten dışa doğrudur. Böylece bozulma; lastiğin iç kısmından (liner) başlayarak tahrip oranı artan bir şekilde dışa doğru yayılmaya devam eder. Bozulma eyleminin yönü daima bu olduğundan, oksijen molekülleri kauçuk karışımının yapısında bulunan doymamış iki bağlantılı atomlarla kimyasal reaksiyona girerek ve kauçuk karışımı moleküllerinin gücünü zayıflatır, esnekliklerini azaltır (sertleştirir).

Bu tahribat, lastik şişirme basıncı ayarlamalarında hızlanır çünkü içeriye her seferinde biraz daha oksijen molekülleri girer.

Nitrojenin içinde ne nem ne de oksijen olduğundan bu tahribat oluşmayacaktır.

Oto ve kamyon grubunda lastiklere Nitrojen (Azot) gazı basmak şu avantajları sağlıyor.

1. Şişirme esnasında lastiğin içine yağ ve nem basılmayacaktır. Nitrojen gazı lastik içinde normal hava gibi nem oluşturmayacak. Böylece gerek lastikte gerekse jantta korozyon meydana gelmeyecektir. Doğal olarak lastik, lastik içinde kullanılan çelik kuşak ve topuk çember tellerinin, jant ve supapların kullanım ömrü daha uzun olacaktır.

2. Yapılan labaratuvar çalışmalarında oksijenin butil kauçuk karışımları üzerindeki olumsuz etkisi nitrojenle kıyaslandığında 4 kat daha fazladır. Nitrojen; normal hava gibi ısınmıyor.

3. Nitrojen; normal hava gibi ısınmıyor./p>

4. Nitrojen; normal hava gibi patlamıyor çünkü normal hava gibi genleşme yapmıyor

5. Yanmıyor çünkü içinde oksijen yok.

6. Çevreye hiçbir zararı yok.

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mehmet Özdemir    2.530
Mehmet Özdemir

lastiklerinde azot kullanan var mı forumda? 

aşağıdaki videoya göre bizim amatör lastikçilerde bastırdığımız azotun pek de bir esprisi yokmuş. labaratuvar koşulları gerekiyormuş.

 

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
emregc    401
emregc

Ben daha evvel kullanmış fakat az bir fark hissetmiştim, bu sefer aracımda 215/60/16 geniş yanaklı , içine oldukça hava dolan lastik var,geçen aklıma esti ve sonuç beni acayip şaşırttı. Belirgin olarak hissettiğim faydalar.

-nasıl olduysa aracın lastikleri hafifledi,  kalkışları serileşti

-şürüş yumuşadı , konfor arttı

-yol sesi azaldı

 

Herkese tavsiye ederim...

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
opdria    1
opdria

Slm arkadaşlar. Nereden nasıl temin edebiliriz.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Böcek    74
Böcek
Ben daha evvel kullanmış fakat az bir fark hissetmiştim, bu sefer aracımda 215/60/16 geniş yanaklı , içine oldukça hava dolan lastik var,geçen aklıma esti ve sonuç beni acayip şaşırttı. Belirgin olarak hissettiğim faydalar.

-nasıl olduysa aracın lastikleri hafifledi,  kalkışları serileşti

-şürüş yumuşadı , konfor arttı

-yol sesi azaldı

 

Herkese tavsiye ederim...

 

Nitrojen havasıylamı oldu tüm bunlar 😕

GALAXY J7

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Revivo73    1.167
Revivo73

Valla ilk başta ben de süpheyle baktım fakat videoyu inceleyince makul görünmeye başladı. Fakat tam Nitrojen basacak yer de yoktur herhalde, ilk gönderideki videonun 2.51 dakikasına bakarsan Nitrojeni değişik bir cihaz basıyor. Bursa'da ben en son Nitrojen bastırdığımda hiç öyle birşey yoktu, beni kafalamış dahi olabilirler. Ha şu ana kadar hangi gaz basıldıysa sorun da yaşamadım o ayrı.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Devrim Babacan    491
Devrim Babacan

2007'de satın aldığım Clio 3 aracımın 15 inch lastiklerini uzuuun yıllar normal hava ile kullandık. Son 3-4 senesinde, hazır lastikleri değiştirmişken Nitrojen bastırdım. Açıkçası performansta ve yol tutuşunda hiç bir fark görmedim desem yeridir.

Öte yandan kafamı kurcalıyor; Nitrojen, lastiğin ısınmasına izin vermez diyor. "Aşırı ısınmasına" mı olacaktı acaba? Çünkü lastiklerin yol tutuşunun iyi olması için bir miktar ısınması gerekmez mi?

Ayrıca jantın içini ve lastiği oksijenden koruyarak ömrünü uzatıyor deniyor. Jantın dışında hiç pas görmedik bugüne kadar. İçi mi pas tutacak hemen? Lastiğin içini korusun tamam da, peki dışı? Dışarıdaki oksijeni ne yapacağız? Ayrıca yukarıda bahsettiğim gibi Clio 3 aracımda yıllarca Nitrojen kullandım. Lastik ömrü olarak değişen bir şey yok, çünkü oksijenden önce yolun kendisi ve güneş, lastiği çok daha erken sürede yıpratan ana etkenlerdir.

Bunların dışında molekül yapısı sayesinde oksijene oranla daha stabil olabilir, doğrudur. Fakat otomobillerde kullanımı için bu denli reklam yapılmasını anlamıyorum. Konuyu açan için demiyorum; yıllardır bu muhabbet dönüyor da...

Son olarak, Nitrojenden sonra sürücünün hissettiği ataklık, performans vb. şeylerin (öntest ve sontest yapılarak bariz bir fark ortaya çıkarılmadıkça) sürücü üzerinde oluşan bir placebo etkisi olduğuna inanıyorum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
İlhan    5.521
İlhan

resim_lastik_hizmetleri_nitrojen_.png

UZMAN AÇIKLAMASI

Nitrojen nedir?

Nitrojen hareketsiz bir gazdır, tozdan, yağdan ve nemden etkilenmez. Havadan daha sabit olduğu için basınç kaybını azaltır. Bu nedenle, lastiklerin nitrojen ile şişirilmesi daha verimlidir: nitrojen ile şişirilen lastiğin inmesi, hava ile yapılan şişirmeye oranla 4 kat daha yavaştır!

Lastikleri Nitrojen ile şişirmenin avantajları;

1. Güvenlik

Patlama riskinin azalması.

Daha iyi yol tutuş ve daha yüksek sürüş konforu.

Daha iyi yol tutuş sayesinde daha iyi frenleme.

2. Yakıt tasarrufu

Uygun hava basıncında şişirilmiş bir lastik daha az yuvarlanma direnci gösterir ve dolayısıyla, nitrojen ile şişirilmiş lastiklerle daha az yakıt tüketirsiniz.

3. Daha uzun ömürlü lastikler!

Değişmeyen hava basıncı; lastiğin düşük hava ile kullanılmasını ve dolayısıyla lastiklerin erken aşınma riskini azaltır.

4. Çevre

Yakıt tüketiminin azalması sera etkisi yaratan gazların emisyonunu azaltır.

Lastiklerin daha uzun ömürlü olması, hurda atıkların miktarını azaltır.

Lastiklerinizi nitrojen gazı ile şişirerek çevrenin korunmasına da katkıda bulunmuş olursunuz.

Kaynak

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
emregc    401
emregc
11.05.2016 at 18:44, Böcek :

Nitrojen havasıylamı oldu tüm bunlar 

 

Bir miktar hava basınç ayarlamasıda etkiledi tabi, soğukken benzincide 33ps bastığım lastikler lastikçide öğlen saati  sıcak halde  37 hava çıktı, nitrojen sonrası 34 e fiksledim. 

Sonuç benim içinde şaşırtıcı oldu, daha önceleri de lastiklerin yumuşadığını gözlemlemiştim ancak bu sefer belirgin bir sessizleşme ve  hafifleme de hissettim.

Benim lastikler büyük yanaklı , içine baya hava alıyor, dar yanaklı lastikde belki fark hissedilmez sonuçda fazla hafa basılmayacak ...

Nitrojeni basan makina, havadaki nitrojeni ayrıştıırıp basıyor...Maliyeti yüksek değil bir deneyin bakın derim, ama Fifth Gear videosundaki  gibi dar yanaklı lastikli araçda farkın hissedilmesi pek mümkün olmasa gerek, zaten onlarda bir fark görememiş. 

 

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
NoooFearrrr    493
NoooFearrrr

     Nitrojen ile ilgili ifadelerin biraz abartıldığını düşünmekteyim, kesinlikle dünya yüzeyindeki her şeyin çürümesine ve korozyona ugramasına sebep olan oksijendir, yani nem. Sonuç olarak lastiğin kenarlarını ve iç çeperini koruduğu kesin aynı şekilde dış cephe yıpransa ve deforme olsada iç kısım yıpranmadan yani oksijene maruz kalmadan kullanıldığı için daha sağlam ve dayanıklı olacaktır. Lastiğin ömrünü artırdığını düşünmüyorum sadece güvenilirliliğini artırır oda kabak lastikle dolaşan kullanıcıların lastiklerinin gümlemesini engeller. 

      Faydası tabiki var ama çok abartılmış.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×