Jump to content

ABS Fren Mesafesini Uzatıyor mu?


Servet
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

39 dakika önce, Servet :


Yavaş hızda uzatıyor evet, konuyu saptırayım :)

İyi ettin Servet abi. Fakat nedenini merak ettim.

Bulduğum bir makale. Tabiki de kaygan yüzeylerde, karda buzda abs nin fren mesafesini kısalttığı bir gerçek. 

http://pubs.sciepub.com/ajvd/2/1/2/

fig14.png

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Kar ve buzda yani kaygan zeminde eğer abs devreye girecek kadar sert fren yapıldı ise mesafe epey uzuyor durmada. Tabiki yavaş hızda oluyor. Mesafeyi kaliteli lastik ile kısaltmak mümkün. Yani şartlara uygun lastik ile. Ve hatta ileri sürüş eğitiminde aynı konuyu işlemiş ben mesafe uzar demiştim. Test yolunda epey uzadığını gördük. Kaçacak imkanı veriyor abs bize. Abs olmayan araçlar zaten allaha emanet savruluyor. Yapılacak tek şey panik yapmadan daha soft fren yaparak durmak veya kaçmak

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

ABS'li veya ABS'siz araçlarda tecrübelerime göre ABS'li aracınızın kesinlikle eskimemiş lastiklere sahip olması gerekiyor. Kötü lastiklerinizle ABS'li bir araç kullanıyorsanız, ABS'siz araca bindiğinizde aracın freni böyle olmalı dersiniz.Girmesi gerekenden önce devreye girmiş ABS sisteminin fren mesafesini uzattığını düşünüyorum. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aynen öyle. Can damar lastik

Bu arada cx3 lastikleri rezalet. Araç 16.k oldu. Kışa girerken 16 inch jant alacağım kışlık papuçlar için. Yaza girerken adam gibi lastik alacağım

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Eski işim dolayısı ile özellikle ABD'nin araç kullanımı ile alakalı eğitim dökümanları üzerinde araştırmalar yapmıştım.

Trafik bilgisini ölçen ABD Ulaştırma Bakanlığı onaylı hazırlanan testlerde "ABS'ne işe yarar" sorusunun cevabı acil fren esnasında aracın yönlendirmesinin sürücüde kalmasına yardımcı olmaktır idi. Fren mesafesini kısaltmak seçeneği yanlış olarak gösteriliyordu. Bana çok ilginç gelmiş üzerine araştırmıştım. Gerçekten de sonuç: ABS acemi sürücüler için doğrudan fren mesafesini kısaltır. Daha doğrusu acemi sürücüler ile dolaylı özelliği esas özelliğinin üzerine çıkmıştır şeklinde açıklanıyordu. 

 

Belirtmeyi unutmuşum, uzman bir sürücü ABS devre dışı halde daha kısa fren mesafesi elde edebiliyormuş.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Önceki aracımda, şehir içinde sık sık ABS'yi devre dışı bırakırdım. Çünkü bazen şehir içinde öyle anlar oluyor ki manevra şansınız olmuyor. ABS'nin en iyi avantajı manevra yapabilme kaabiliyetiniz. E o da mümkün olmuyorsa?

Lastiğin sürtünmesiyle frenleme süresi daha da kısalıyor, fakat manevra yaparsanız aracın hakimiyetini kaybetmeniz söz konusu.

Bir soru: ABS çalışmaya başladığında frene basış basıncımız hâlâ bir önem arz ediyor değil mi? Yani ABS bizim yerimize doğrudan maksimum basıncı tatbik etmiyor, bizim en fazla basıncı vermeye devam etmemiz gerekiyor, değil mi?

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Abs'nin kötü lastikle kafayı yemesine dair teknik bir şey görmedim ama deneyimlerim doğrultusunda katılıyorum. 

 

Abs nin mesafeyi uzattığı zeminler, genelde kızaklarsa lastiğin üstteki hareketli katmanı kazıyabilip düzgün zemine tutunabileceği yerler oluyor; çamur kum kar gibi. Buzda muallak durumlar, tozlu aslfalt da bu gruba dahil. Toprak yolda ilk kez absli araç kullandığımda gaza gelip sert fren yaptığım, çok ağır tırstım ve kaza atlattım :)

 

Yukarıdaki koşullar hariç, ıslak-kuru asfaltta teorik olarak en kısa fren mesafesi tekerlekler kilitlenmesini önleyecek maksimum kuvvettir, limit fren diyoruz buna..

Fazlasında tekerlekler kilitlenir, sürtünme katsayısı düşer (statik-kinetik, vermiyorum detayını) ve tutunma azalır, mesafe uzar. Direksiyonun patates olması, sağa sola çekme de bonusudur.

 

Azında az gelir işte, uzar :D

 

Abs tekerlekleri kitlemediği için daha kısa mesafede durma sağlamalı, yukarıdaki mantık öyle diyor. Ama abs tekerleklerdeki hız farkını algılıyor, aha bu kitledi lan diyerek tekerdeki fren basıncını bırakıyor, hareket gelince tekrar basıyor, tekrar kitliyor... Bu döngü saniyede ne kadar çok kez tekrarlanırsa o kadar "limit fren" e yaklaşır.

 

İlk abs zamanlarında bu tekrar sayıları az geldiği içn limit frene yaklaşıp mesafeyi kısaltmak bir yana, kızaklayarak durmaya göre daha uzun mesafede duruyorlardı. Bu fark kuru zeminde daha fazla. O yüzden hep ıslak zemin ön plana çıkarıldı abs tanıtımlarında, youtube'da var eski tanıtımlar. Günümüzdeki sistemler iyi lastik varsa ve toz kum çamur kar durumları yoksa şu anki abs sistemleri kızaklamadan daha iyi.

 

Ya peki limit fren? Hâlen o seviyede değiller. Limit freni ben maksimum fren kuvveti şeklinde tanımladım, aynı tanımdan yola çıkarak doğan bir ileri sürüş tekniğinin de adı bu, ayaktan abs işte :D Ama bas bırak değil de fren pedalını ustaca dozajlayarak kızkalamanın hemen öncesinde tutmak, kızaklama hissedildiğinde baskıyı azaltmak. Yetenek, deneyim, hisli fren pedalı üçlüsü gerektirir. Teorideki limite ulaşılamasa da hem iyi fren kuvveti sağladığından hem de direksiyon patates olmadığından abs siz zamanlarda kallavi şöförler yapardı bunu. Şimdi bizim gibi şaklabanlar abs li arabada kasıyor işte, gerekli mi, değil gibi ama sert girilen virajda, gazlamalı durumlarda, kar buz saçma sapan zemine adapte olabilmekte falan... Zaten bu tip standartın üstüne koyulan her sürüş yeteneği standart dışı sürüşlerde işe yarar :) Lastik-fren tertibatını falan da korur da gerek yok onu o kadar düşünmeye.

 

Abs nin en etkili olduğu ortam (şimdilerde esp de yardımcısı) aracın sağ tarafıyla sol tarafının farklı tip yüzeylerde olduğu durumlar; refüj sulaması sağolsun en bilinen örneği ıslak-kuru asfalt, buzlu buzsuz asfalt da sık denkgelir. Bu tip durumlarda araç kızaklarsa tutunmanın fazla olduğu tarafa doğru döner, direksiyon zaten kızkalamadan ötürü yön verme yetisini kaybettiğinden de kontra vermek bi halta yaramaz. 

 

Ha son olarak, doğru lastik basıncı çok önemli. Yazlık-kışlık kullanılılıyorsa saklama koşulu da lastiği öldürebilir, abs ile birleşince araba uzar, ona da dikkat

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Anlatmak isteyip de üşendiğim konulara değinmişsin Ersin ellerine sağlık. 

Limit frenleme için yol koşulunu çok iyi bilmek gerek dediğin gibi. Islak zemin deyipona göre fren yaparsın bir bakmışın kitlemiş. 

Abs kadarhassas olabileceğine inanmıyorum insanoğlunun ayağının. Aynı esp deki gibi. Kaymayı farketmeden düzeltiyor kerata..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

İşim gereği muazzam yol yapıyorum. Sanırım 2milyonu geçtim. İstanbulpark ileri sürüş eğitimde öğrendim ki fren yapmayı bilmiyorum onca yola rağmen. 30 km hız ile acil fren yaptım. Sonra kendilerinin ayarlarını yaptıkları sürücü koltuğum ile tekrar fren yaptım ve yine pedalı koparırcasına. Duruş mesafesi 2 metre kadar kısaldı. Bostancı sahilde manita keser gibi koltuk ayarı kötüymüş Eğitim şart

  • Beğen 4
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

5 saat önce, Servet :

İşim gereği muazzam yol yapıyorum. Sanırım 2milyonu geçtim. İstanbulpark ileri sürüş eğitimde öğrendim ki fren yapmayı bilmiyorum onca yola rağmen. 30 km hız ile acil fren yaptım. Sonra kendilerinin ayarlarını yaptıkları sürücü koltuğum ile tekrar fren yaptım ve yine pedalı koparırcasına. Duruş mesafesi 2 metre kadar kısaldı. Bostancı sahilde manita keser gibi koltuk ayarı kötüymüş Eğitim şart

Öylesi frenleri iyi bilirim ben @Servet bey. Ehliyeti ilk aldığımız yıllarda dağ tepe inerken kontağı kapatırdık yakıttan tasarruf için. Frenin üzerinde ayakta dururduk :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

21 saat önce, Devrim Babacan :

Bir soru: ABS çalışmaya başladığında frene basış basıncımız hâlâ bir önem arz ediyor değil mi? Yani ABS bizim yerimize doğrudan maksimum basıncı tatbik etmiyor, bizim en fazla basıncı vermeye devam etmemiz gerekiyor, değil mi?

ABS çalışmaya başladığında sistemin uyguladığı ve saniyede bazen 10-15 defa değişen basınca ayak ile uyguladığımız basıncı bir katkısı olmaz diye düşünüyorum artık. Evet, ABS ilk çıktığında bize hep böyle söylenirdi ama biraz düşününce bunun sadece kararlı bir fren sağlamak için olduğunu düşünüyorum.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Cep telefonunlarının kapatıldığı kara bir dönemden geçmiştik sırf bu sistem zarar görmesin diye

HTC One_M8 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

ABS çalışmaya başladığında sistemin uyguladığı ve saniyede bazen 10-15 defa değişen basınca ayak ile uyguladığımız basıncı bir katkısı olmaz diye düşünüyorum artık. Evet, ABS ilk çıktığında bize hep böyle söylenirdi ama biraz düşününce bunun sadece kararlı bir fren sağlamak için olduğunu düşünüyorum.


Burak bey değil. Abs ile duruş için pedalı koparırcasına fren yapılmalı ki sistem tam gücünde çalışsın.
Cep telefonunlarının kapatıldığı kara bir dönemden geçmiştik sırf bu sistem zarar görmesin diye

HTC One_M8 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi



Uçaklar... Milyon dolarlık alet 3310 telefona mahkum
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ersin arkadasimizin da dedigi gibi, sorunun tam cevabi aslinda yok. Tamamen yol, hava ve lastik gibi etkenlere gore uzayip kisalabiliyor. Ornegin karda buzda inanilmaz uzar fren mesafesi. ABS olmayan araclarda siz frene basar bazmaz lastikler kilitlenir ve lastikler kar ya da buz her neyse onune katarak ilerler. Bir sure sonra lastikte biriken kar ya da eselenen buz sizin daha kisa mesafede durmanizi saglar. ABS devrede iken bunlar olmaz. Aracin beyni, yazilim mantigi geregi kaymayi algiladikca frenlemeyi birakip tekrar deneyecektir. Ters mantikla, karda ve buzda araci durur vaziyetten harekete gecirmek icin anti-patinaj sistemlerinin devre disi birakilmasi da bu yuzdendir. Sistem devredeyken, siz gaza basarsiniz fakat araba patinaja dustugu anda motor gucunu keser ve boyle garip bir donguye girer olay. Sistemi kapattiginizda, arac deli gibi patinaj yapar ve lastigin tutunacagi, surtunme saglayacak bir zemine ulastiginizda hareket edersiniz.

5 hours ago, Servet said:

Uçaklar... Milyon dolarlık alet 3310 telefona mahkum

Ne o gecilen kara donemde otobuslerde, ne de suan ucaklarda cep telefonu kapatmisligim yoktur. Ucaklarda sadece, tirmanma bittiginde ucak moduna alirim. O da zaten baz istasyonu kapsamindan ciktigindan, fazla pil tuketmesin diye. Yine ayni sekilde inis sirasinda cikartirim telefonu ucak modundan. Milyon dolarlik ucagin, milyar dolarlarca ar-gesinin ardindan, dandik bir telefon sinyali yuzunden arizalanabilecegi ihtimali bana dehset komik geliyor ki hostes arkadaslarim var. Biz ucus ekibi olarak kapatmiyoruz diyor. Eger telefonlar, ucaklar icin boyle bir risk teskil etse, o risk %0.00001 bile olsa emin olun giriste butun telefonlari toplayip kapatirlar ve ucak inene kadar da sahiplerine vermezlerdi. Ya da ucus sirasindaki alis-verislerinizde pos cihaziyla kredi karti cekimi yapmazlardi.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

      Yani diyorusun ki;  amaç sadece çalan telefonları ve telefonda yapılan konuşmaları engelleyip gürültü kirliliği olmayan bir seyahat ortamı oluşturmak.

      Ayrıca bu abs mevzusunda bir saçmalık var eğer abs düşük hızlarda yani kara düzen bir frene sahip aracın küt diye durabildiği bir durumda durmayıp fren mesafesini uzatıyor ise hiçde akılcı değil  fakat hız yükseldiğinde ve kara düzen aracın duramayıp kızaklamaya ve kaymaya başladığı noktada işlevsel olursa çok daha mantıklı olacaktır. Yani demem oki abs sadece aracın kızaklama durumunda aktif olmalı bu durumda da mesafenin uzaması kabul edilebilir bir sonuçtur yani arabanın kontrol dışı kayıp gitmesinden iyidir. Öbür türlü şehir içinde düşük bir süratte iken mesafeyi uzatması çok tehlikeli bir durum olur.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

8 saat önce, Servet :

Burak bey değil. Abs ile duruş için pedalı koparırcasına fren yapılmalı ki sistem tam gücünde çalışsın.

Dün buna dair bir makale / kanıt aradım ama ulaşamadım . Var mı bir bilgi bu yönde ? Bu durumda daha güçsüz olan kişilerde ABS sistemi daha verimsiz mi çalışır ? 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

6 saat önce, NoooFearrrr :

Ayrıca bu abs mevzusunda bir saçmalık var eğer abs düşük hızlarda yani kara düzen bir frene sahip aracın küt diye durabildiği bir durumda durmayıp fren mesafesini uzatıyor ise hiçde akılcı değil  fakat hız yükseldiğinde ve kara düzen aracın duramayıp kızaklamaya ve kaymaya başladığı noktada işlevsel olursa çok daha mantıklı olacaktır. Yani demem oki abs sadece aracın kızaklama durumunda aktif olmalı

ABS zaten alıcıları sayesinde bir kızaklama durumunda aktif oluyor, hız ne olursa olsun.

Yukarıda dediğim gibi şehir içinde birden çok deneyimime göre (iyi lastikle, yani dişleri yerinde olan lastikle) düşük hızlarda ABS'siz daha kısa sürede durduğumu fark ettim, ama ABS'yi kapatarak manevra kabiliyetimi gözden çıkarmış oluyorum, o kötü.

Hatta bu muhabbetten sonra Mazda'da da deneme yapayım olmazsa - trafiksiz bir yolda. Bu aracımda ABS daima açık.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bende zaten abs nin amacının kızaklamayı önlemek olduğu mantığıyla saçma dedim böyle bir durumda her halükarda abs kara düzen frene göre iyi.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...