Jump to content
Mehmet Özdemir

Karşınızda SKYACTIV-X

Tavsiye Edilen Mesajlar

Mehmet Özdemir    2.577
Mehmet Özdemir

Geçtiğimiz günlerde "İstikrarlı Zoom - Zoom 2030" başlığıyla uzun soluklu üretim ve ar-ge politikasını açıklayan Mazda, yeni araçlarında kullanacağı benzinli motor teklojisinin isminin SKYACTIV-X olacağını duyurdu.

Japon otomobil üreticisi Mazda, yeni nesil Skyactiv-X benzinli motorunu tanıttı. Dizel motorlar kadar verimli olduğu belirtilen ve yerini aldığı motora göre yüzde 30 daha fazla tork sunan yeni teknoloji, içten yanmalı motorlar için bir yenilik olarak sıkıştırmalı ateşleme sistemi ile çalışıyor.

mazda-dizel-gibi-calisan-benzinli-motor-

Mazda, 2019 yılındaki araç modellerine yerleştireceği bu ünite ile söz konusu teknolojiyi seri üretim otomobillerinde kullanan ilk marka olacak. 

Motorun çalışma prensibi dizellerde olduğu gibi, yakıt-hava karışımının yüksek basınç ile pistonlar tarafından sıkıştırılıp ani şekilde yanması üzerine kurulu. Skyactiv-X, mevcut motora göre yüzde 25 yakıt tasarrufu sağlayacak. 

Yeni motor teknolojisi, aynı zamanda Mazda’nın 2008 yılındaki benzer motorlarına nazaran da yüzde 35-45 daha yüksek verimlilikle çalışıyor.

Mazda Başkan Yardımcısı Akira Marumoto, Skyactiv-X’in diğer markalara tedarik edilmeyeceğini belirtirken, otomobil dünyasında Mazda’nın bu hamleyle Daimler ve General Motors gibi rakiplerinin önüne geçebileceği konuşuluyor.

Mazda’nın otomobil motor mühendisliği firması olan AEMSS Başkanı Ryoji Miyashita, bu gelişmeyi “Sektörde çığır açacak bir yenilik.” şeklinde yorumladı.

 


Tüm haberi görüntüle

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Ali    760
Ali

Güzel haber. Akira Marumoto umarım bizim için güzel motor ve çeşit sunar. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mehmet Özdemir    2.577
Mehmet Özdemir
1 dakika önce, Ali :

Güzel haber. Akira Marumoto umarım bizim için güzel motor ve çeşit sunar. 

torka doyacaksınız herhalde ali. aman @M.E.G boynuna dikkat et, zedelenmesin :)

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Ali    760
Ali
1 dakika önce, Mehmet Özdemir :

torka doyacaksınız herhalde ali. aman @M.E.G boynuna dikkat et, zedelenmesin :)

Bekleyip görelim ama mazda bu konuda bir şey yapmayacağını düşünüyorum. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Burak    3.939
Burak
4 dakika önce, Ali :

Bekleyip görelim ama mazda bu konuda bir şey yapmayacağını düşünüyorum. 

Spor araba devri bitiyor. Mesele daha çok emisyon iken ben artık uçan kaçan araba pek beklemiyorum. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mümin    925
Mümin

Şehir içi 6 litreyi geçmesin yeter. Aynı tork olsa bile ben bu işte varım. Ama 1.5 motordan 200-220 tork alırlarsa da eğlence o zaman başlasın. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
M.E.G    1.189
M.E.G
31 dakika önce, Mehmet Özdemir :

torka doyacaksınız herhalde ali. aman @M.E.G boynuna dikkat et, zedelenmesin :)

Köşe de pusmuş bekliyorum, bakalım ne çıkacak bunun içinden 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mümin    925
Mümin

Daha fazla detay isteyenlere ;

Mazda'nın bir süre önce kullanmaya başlayacağını açıkladığı HCCi (Homogeneous Charge Compression Ignition) yani bujisiz benzin motorunun bazı özellikleri, markanın gelecek planlarının anlatıldığı basına açık bir toplantıda açıklandı. 


HCCi motor nedir? Nasıl çalışıyor? 

 
Ancak açıklamalara bakıldığı zaman bu motorun, tamamen bujisiz bir HCCi motor değil de, aslında SCCi (Spark Controlled Compression Ignition) yani yanmanın bazen buji bazen de kendiliğinden gerçekleştiği bir motor olmasıyla öne çıkıyor. Kısacası sistemde bir buji var ancak bu buji bazı durumlarda ateşlemeyi gerçekleştirirken (SI - Spark Ignition motor) bazı durumlarda da hava-yakıt karışımının tutuşması aynen dizel motorlarda olduğu gibi kendiliğinden gerçekleşecek. Tamamen bujisiz HCCi motor yerine SCCi motorun tercih edilme nedeni olarak ise, HCCi motorun vuruntu gibi bazı önemli yan etkilerini aşmak olduğu belirtiliyor. 
 
 
Peki buji ne zaman devreye girecek?
 
Karmaşık gibi görünen bu sistemde; araç yükte değilken yakıt tüketimini düşürebilmek için yüksek sıkıştırmanın da etkisi ile hava-yakıt karışımının kendiliğinden tutuşması sağlanıyor. Örneğin 120km/saat hıza sabitlenmiş bir otoban sürüşünde bujiler devre dışı kalarak kendiliğinden ateşleme gerçekleşecekken, gaza basıp hızlanma isteği olduğu zaman hava-yakıt karışımı buji tarafından ateşleniyor. Bir diğer örnek verecek olursak; Aracı çalıştırdınız ve yola koyuldunuz, gaza basıyorsunuz, işte böyle bir durumda da bujiler ateşlemeyi gerçekleştirecek. Kısacası anlık güç ihtiyaçlarında bujiler devrede olacak, sakin sürüşlerde ise buji devre dışı kalacak.
 
 
Skyactiv-X (SCCi motor) nasıl avantajlar sağlayacak? 
 
Mazda'nın iddiasına göre bu sayede, halen kullanılmakta olan yüksek sıkıştırma oranlı ve bujili Skyactiv-G motorlara göre %25-%30 oranında bir tüketim azalması sağlanacak. Ayrıca Mazda yetkililerinin belirttiğine göre tüketim olarak dizel motorların tüketim değerlerinin yakalanması hedefleniyor. 
 
Bu doğrultuda Skyactiv-G ve Skyactiv-D motorların tüketim değerlerine bir göz atalım; 
 
  • 1.5lt atmosferik-benzin (Skyactiv-G) 120ps: Ortama tüketim: 6.5lt/100km 
  • 1.5lt turbo-dizel (Skyactiv-D) 105ps: 4.3lt/100km
Yukarıdaki değerlerden de görüleceği gibi Skyactiv-G motorun tüketiminde SCCi sistemi sayesinde söylendiği gibi %30 tasarruf sağlanabilirse fabrika verilerine göre 4.5-5.0lt/100km gibi bir ortalama tüketim yakalanabilecek gibi görünüyor. 
 
Ancak burada dikkat edilmesi gereken durum şu; Dizel motorlar performanslı kullanımlarda bile bir yere kadar yüksek yakıt tüketirken, benzin motorlar özellikle agresif kullanımlarda daha yüksek yakıt tüketebiliyor. Yani Mazda'nın Skyactiv-X motoru da esas olarak sabit hızlı ve sakin kullanımlar için belirtilen tüketim değerlerini verebilir diye düşünüyoruz. Performanslı kullanım tercih edecek kişilerin bahsi geçen %20-%30 tüketim değerlerinden faydalanabileceğini sanmak hayal olur diye düşünüyoruz. Sonuçta agresif kullanım bujilerin sürekli olarak devrede olmasına neden olacaktır.
 
 
Skyactiv-X motorda hava beslemesi nasıl gerçekleşecek?
 
Bilindiği gibi Skyactiv-G motorlarda aşırı besleme sistemi bulunmuyor ve hava emişi atmosferik basınç ile sağlanıyor. Bu da özellikle tork değerlerinin turbo motorlar gibi yüksek olmamasına neden oluyor. İşte tam da bu noktada SCCi motorun tork eksikliği büyük bir soruna neden olabilir ve sürücünün de gazı özellikle rampalarda çok daha fazla kullanma isteğini tetikleyebilir.
 
Turbo beslemeyi sadece Skyactiv-D yani dizel motorlarında kullanan Mazda, tork eksikliğini gidermek için ise Skyactiv-X motorların yüksek güç seçenekleri için Supercharger sistemi kullanacak. Yani giriş seviyesi Skyactiv-X teknolojisine sahip motorlar atmosferik beslemeye sahip olacakken, daha üst seçenekler veya spor modellerde supercharger sistemine sahip Skyactiv-X motorlar yer alacak. Bu sayede tork değerlerinin %30 oranında artması bekleniyor.

Turbo ile supercharger arasındaki farklar nelerdir?
 
Supercharger ile tüketimin artması ise kesinlikle kaçınılmaz ancak en azından SCCi teknolojisi sayesinde sakin sürüşlerde %15-20 oranında tasarruf yine sağlanabilir. Sonuçta supercharger turbonun aksine motora belli bir yük getiriyor ve bu da tüketimi bir miktar mutlaka etkileyecektir. 
 
Bu doğrultuda Skyactiv-G motorun tork değerlerine bir göz atalım; 
  • 1.5lt atmosferik-benzin (Skyactiv-G) 120ps: Tork - 150nm, Ortama tüketim: 6.5lt/100km 
Skyactiv-G motorun 150nm tork değerini supercharger sayesinde %10-%30 oranında yükselttiğimizde ise 165nm-195nm gibi bir değer çıkıyor. Ayrıca güç değerinin de benzer bir oranda artması gerçekleşirse 135ps-155ps civarında bir güç elde edilebilir. Ayrıca tüketimin de Skyactiv-X ile %20 oranında düşmesi 5.0lt-5.2lt civarında bir ortalama tüketim değeri sağlayabilir diye düşünüyoruz. 
 
SONUÇ
 
Sonuç olarak Mazda, supercharger beslemeli Skyactiv-X motor ile dizelin torku ve tüketimine yaklaşmaya çalışırken, benzin motorun gücünü ve rafine yapısını da korumaya çalışıyor. Bize göre HCCi motor teknolojisinin bujili ateşleme ile kombine edildiği SCCi yani Skyactiv-X teknolojisi oldukça merak uyandırıcı ve bir de supercharger ile desteklenmesi Mazda'nın ne kadar farklı işler yapmaya çalıştığını açık bir şekilde ortaya koyuyor. Bu tip bir motorun Hybrid sistemlerde menzil arttırıcı veya çekişe katılan bir içten yanmalı motor olarak da kullanılmasıyla farklı yerlere gidebilir. Ayrıca dizel, hybrid ve elektrik teknolojisin de aynı hızla geliştirildiğini belirten Mazda yetkilileri, motor çeşitliliğine büyük önem verdiklerini belirtiyorlar.
 
Mazda-gelecek-planlar%25C4%25B1-elektrik-skyactiv-dizel.png
 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Burak    3.939
Burak

Benzinliye ve eletktriğe yatırım artarken dizel 2. plana atılıyor gibi görünüyor.

Son tablo oldukça açıklayıcı olmuş.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Fotifoti    2.294
Fotifoti
09.08.2017 at 14:19, Burak :

Benzinliye ve eletktriğe yatırım artarken dizel 2. plana atılıyor gibi görünüyor.

Son tablo oldukça açıklayıcı olmuş.

Benim 5 yıllık alma hakkım 2020'de doluyor :) artık kısmette ne varsa, sky-d2 mi olur, sky-x'mi olur :D PHEV nedir? 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
zoptrik    761
zoptrik

Mesut abinin de gözünden kaçmamış :) 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mümin    925
Mümin
23 saat önce, zoptrik :

Mesut abinin de gözünden kaçmamış :) 

Çok tehlikeli bir adam, L200 incelemesi 10 numara.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×