Jump to content

Karşınızda SKYACTIV-X


Mehmet Özdemir
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Geçtiğimiz günlerde "İstikrarlı Zoom - Zoom 2030" başlığıyla uzun soluklu üretim ve ar-ge politikasını açıklayan Mazda, yeni araçlarında kullanacağı benzinli motor teklojisinin isminin SKYACTIV-X olacağını duyurdu.

Japon otomobil üreticisi Mazda, yeni nesil Skyactiv-X benzinli motorunu tanıttı. Dizel motorlar kadar verimli olduğu belirtilen ve yerini aldığı motora göre yüzde 30 daha fazla tork sunan yeni teknoloji, içten yanmalı motorlar için bir yenilik olarak sıkıştırmalı ateşleme sistemi ile çalışıyor.

mazda-dizel-gibi-calisan-benzinli-motor-

Mazda, 2019 yılındaki araç modellerine yerleştireceği bu ünite ile söz konusu teknolojiyi seri üretim otomobillerinde kullanan ilk marka olacak. 

Motorun çalışma prensibi dizellerde olduğu gibi, yakıt-hava karışımının yüksek basınç ile pistonlar tarafından sıkıştırılıp ani şekilde yanması üzerine kurulu. Skyactiv-X, mevcut motora göre yüzde 25 yakıt tasarrufu sağlayacak. 

Yeni motor teknolojisi, aynı zamanda Mazda’nın 2008 yılındaki benzer motorlarına nazaran da yüzde 35-45 daha yüksek verimlilikle çalışıyor.

Mazda Başkan Yardımcısı Akira Marumoto, Skyactiv-X’in diğer markalara tedarik edilmeyeceğini belirtirken, otomobil dünyasında Mazda’nın bu hamleyle Daimler ve General Motors gibi rakiplerinin önüne geçebileceği konuşuluyor.

Mazda’nın otomobil motor mühendisliği firması olan AEMSS Başkanı Ryoji Miyashita, bu gelişmeyi “Sektörde çığır açacak bir yenilik.” şeklinde yorumladı.

 


Tüm haberi görüntüle

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

1 dakika önce, Ali :

Güzel haber. Akira Marumoto umarım bizim için güzel motor ve çeşit sunar. 

torka doyacaksınız herhalde ali. aman @M.E.G boynuna dikkat et, zedelenmesin :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

1 dakika önce, Mehmet Özdemir :

torka doyacaksınız herhalde ali. aman @M.E.G boynuna dikkat et, zedelenmesin :)

Bekleyip görelim ama mazda bu konuda bir şey yapmayacağını düşünüyorum. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

4 dakika önce, Ali :

Bekleyip görelim ama mazda bu konuda bir şey yapmayacağını düşünüyorum. 

Spor araba devri bitiyor. Mesele daha çok emisyon iken ben artık uçan kaçan araba pek beklemiyorum. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Şehir içi 6 litreyi geçmesin yeter. Aynı tork olsa bile ben bu işte varım. Ama 1.5 motordan 200-220 tork alırlarsa da eğlence o zaman başlasın. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Daha fazla detay isteyenlere ;

Mazda'nın bir süre önce kullanmaya başlayacağını açıkladığı HCCi (Homogeneous Charge Compression Ignition) yani bujisiz benzin motorunun bazı özellikleri, markanın gelecek planlarının anlatıldığı basına açık bir toplantıda açıklandı. 


HCCi motor nedir? Nasıl çalışıyor? 

 
Ancak açıklamalara bakıldığı zaman bu motorun, tamamen bujisiz bir HCCi motor değil de, aslında SCCi (Spark Controlled Compression Ignition) yani yanmanın bazen buji bazen de kendiliğinden gerçekleştiği bir motor olmasıyla öne çıkıyor. Kısacası sistemde bir buji var ancak bu buji bazı durumlarda ateşlemeyi gerçekleştirirken (SI - Spark Ignition motor) bazı durumlarda da hava-yakıt karışımının tutuşması aynen dizel motorlarda olduğu gibi kendiliğinden gerçekleşecek. Tamamen bujisiz HCCi motor yerine SCCi motorun tercih edilme nedeni olarak ise, HCCi motorun vuruntu gibi bazı önemli yan etkilerini aşmak olduğu belirtiliyor. 
 
 
Peki buji ne zaman devreye girecek?
 
Karmaşık gibi görünen bu sistemde; araç yükte değilken yakıt tüketimini düşürebilmek için yüksek sıkıştırmanın da etkisi ile hava-yakıt karışımının kendiliğinden tutuşması sağlanıyor. Örneğin 120km/saat hıza sabitlenmiş bir otoban sürüşünde bujiler devre dışı kalarak kendiliğinden ateşleme gerçekleşecekken, gaza basıp hızlanma isteği olduğu zaman hava-yakıt karışımı buji tarafından ateşleniyor. Bir diğer örnek verecek olursak; Aracı çalıştırdınız ve yola koyuldunuz, gaza basıyorsunuz, işte böyle bir durumda da bujiler ateşlemeyi gerçekleştirecek. Kısacası anlık güç ihtiyaçlarında bujiler devrede olacak, sakin sürüşlerde ise buji devre dışı kalacak.
 
 
Skyactiv-X (SCCi motor) nasıl avantajlar sağlayacak? 
 
Mazda'nın iddiasına göre bu sayede, halen kullanılmakta olan yüksek sıkıştırma oranlı ve bujili Skyactiv-G motorlara göre %25-%30 oranında bir tüketim azalması sağlanacak. Ayrıca Mazda yetkililerinin belirttiğine göre tüketim olarak dizel motorların tüketim değerlerinin yakalanması hedefleniyor. 
 
Bu doğrultuda Skyactiv-G ve Skyactiv-D motorların tüketim değerlerine bir göz atalım; 
 
  • 1.5lt atmosferik-benzin (Skyactiv-G) 120ps: Ortama tüketim: 6.5lt/100km 
  • 1.5lt turbo-dizel (Skyactiv-D) 105ps: 4.3lt/100km
Yukarıdaki değerlerden de görüleceği gibi Skyactiv-G motorun tüketiminde SCCi sistemi sayesinde söylendiği gibi %30 tasarruf sağlanabilirse fabrika verilerine göre 4.5-5.0lt/100km gibi bir ortalama tüketim yakalanabilecek gibi görünüyor. 
 
Ancak burada dikkat edilmesi gereken durum şu; Dizel motorlar performanslı kullanımlarda bile bir yere kadar yüksek yakıt tüketirken, benzin motorlar özellikle agresif kullanımlarda daha yüksek yakıt tüketebiliyor. Yani Mazda'nın Skyactiv-X motoru da esas olarak sabit hızlı ve sakin kullanımlar için belirtilen tüketim değerlerini verebilir diye düşünüyoruz. Performanslı kullanım tercih edecek kişilerin bahsi geçen %20-%30 tüketim değerlerinden faydalanabileceğini sanmak hayal olur diye düşünüyoruz. Sonuçta agresif kullanım bujilerin sürekli olarak devrede olmasına neden olacaktır.
 
 
Skyactiv-X motorda hava beslemesi nasıl gerçekleşecek?
 
Bilindiği gibi Skyactiv-G motorlarda aşırı besleme sistemi bulunmuyor ve hava emişi atmosferik basınç ile sağlanıyor. Bu da özellikle tork değerlerinin turbo motorlar gibi yüksek olmamasına neden oluyor. İşte tam da bu noktada SCCi motorun tork eksikliği büyük bir soruna neden olabilir ve sürücünün de gazı özellikle rampalarda çok daha fazla kullanma isteğini tetikleyebilir.
 
Turbo beslemeyi sadece Skyactiv-D yani dizel motorlarında kullanan Mazda, tork eksikliğini gidermek için ise Skyactiv-X motorların yüksek güç seçenekleri için Supercharger sistemi kullanacak. Yani giriş seviyesi Skyactiv-X teknolojisine sahip motorlar atmosferik beslemeye sahip olacakken, daha üst seçenekler veya spor modellerde supercharger sistemine sahip Skyactiv-X motorlar yer alacak. Bu sayede tork değerlerinin %30 oranında artması bekleniyor.

Turbo ile supercharger arasındaki farklar nelerdir?
 
Supercharger ile tüketimin artması ise kesinlikle kaçınılmaz ancak en azından SCCi teknolojisi sayesinde sakin sürüşlerde %15-20 oranında tasarruf yine sağlanabilir. Sonuçta supercharger turbonun aksine motora belli bir yük getiriyor ve bu da tüketimi bir miktar mutlaka etkileyecektir. 
 
Bu doğrultuda Skyactiv-G motorun tork değerlerine bir göz atalım; 
  • 1.5lt atmosferik-benzin (Skyactiv-G) 120ps: Tork - 150nm, Ortama tüketim: 6.5lt/100km 
Skyactiv-G motorun 150nm tork değerini supercharger sayesinde %10-%30 oranında yükselttiğimizde ise 165nm-195nm gibi bir değer çıkıyor. Ayrıca güç değerinin de benzer bir oranda artması gerçekleşirse 135ps-155ps civarında bir güç elde edilebilir. Ayrıca tüketimin de Skyactiv-X ile %20 oranında düşmesi 5.0lt-5.2lt civarında bir ortalama tüketim değeri sağlayabilir diye düşünüyoruz. 
 
SONUÇ
 
Sonuç olarak Mazda, supercharger beslemeli Skyactiv-X motor ile dizelin torku ve tüketimine yaklaşmaya çalışırken, benzin motorun gücünü ve rafine yapısını da korumaya çalışıyor. Bize göre HCCi motor teknolojisinin bujili ateşleme ile kombine edildiği SCCi yani Skyactiv-X teknolojisi oldukça merak uyandırıcı ve bir de supercharger ile desteklenmesi Mazda'nın ne kadar farklı işler yapmaya çalıştığını açık bir şekilde ortaya koyuyor. Bu tip bir motorun Hybrid sistemlerde menzil arttırıcı veya çekişe katılan bir içten yanmalı motor olarak da kullanılmasıyla farklı yerlere gidebilir. Ayrıca dizel, hybrid ve elektrik teknolojisin de aynı hızla geliştirildiğini belirten Mazda yetkilileri, motor çeşitliliğine büyük önem verdiklerini belirtiyorlar.
 
Mazda-gelecek-planlar%25C4%25B1-elektrik-skyactiv-dizel.png
 
  • Teşekkürler 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...
09.08.2017 at 14:19, Burak :

Benzinliye ve eletktriğe yatırım artarken dizel 2. plana atılıyor gibi görünüyor.

Son tablo oldukça açıklayıcı olmuş.

Benim 5 yıllık alma hakkım 2020'de doluyor :) artık kısmette ne varsa, sky-d2 mi olur, sky-x'mi olur :D PHEV nedir? 

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 3 ay sonra ...

Gruba yeni dahil olduktan sonra fırsat buldukça paylaşımlara gözattım. Çok faydalı bilgilere ulaştım sayenizde. Yotube da takip ettiğim mesut abinin Mazda motor teknolojisi ile sizlere katkıda bulunmak istedim. Belki bu konu paylaşımlar arasında vardı ve gözden kaçırdım.  Yinede paylaşalım :)

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 saat önce, Burak :

Ellerine sağlık Kerem. Bu konu ile ilgili bir çok başlık var dediğin gibi ;

 

Kaçırmışım abi,  veya tüm bölümlere bakmamışım demekki. Maşşallah grubda bilgi paylaşımı yoğun, gördüğüm kadarıyla çok bilgili abiler arkadaşlarda var. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

yukarıda ki alıntı olan makalede yazılanlar,  ilkokul seviyesinde.. çok takılmayın.

tork mork olaylarına da kulak asmayın..

tüketim en fazla %10 düşer..  ötesi yok..

1993 yılından beri 25 senede  ne kadar iyileşmiş de,  şimdi nereye gidecek  sanki..

bu konuda benim olumlu olarak beğendiğim kısım sadece şu..

aktif silindir kapama, turbo,  turbo +kompresör,  bilmemne  gibi yenilikler  arıza yapması yüksek,  tamiratı pahalı, ve komplike yapılar..

mevcut skyactiv-x  de ilave parça yok... 

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

6 saat önce, Zealot :

 

mevcut skyactiv-x  de ilave parça yok... 

 

Guzel tespit. İlave parca yokta sky-x beklenti cok yuksek.en azından bende bıraktıgı intiba oyle. ufak hacimli atmosferik motora koyacaklarını pek dusunmuyorum. Gerci mazda bu hic belli olmaz. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

beklentinizi yüksek tutmayın 2.0 MZR lerden,  2.0 Skyactiv'e   geçişte ne kadar iyileşme olduysa, anca o kadar iyileşme olur.

not:  çok iyileşme olmadı.. 

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...