Jump to content
AKayhan

Enerji ile ilgili Vurgulamalar

Tavsiye Edilen Mesajlar

AKayhan
  • Enerji sözcügü Yunanca is, çalisma anlamina gelen "ergon" kelimesinden geliyor.
  • Enerji yoktan var edilemez ve vardan yok edilemez, ancak dönüstürülebilir.
  • Yeryüzüne gelen günes isigindan tamamen yararlanildigi takdirde, bir saatte açiga çikan enerji ile tüm dünyanin bir senelik enerji gereksinimi karsilanabilir.
  • Dünyada her saniye yaklasil 15 trilyon wattlik enerji kullaniliyor.
  • Kömürden elde edilen enerjinin sadece üçte biri kullanicilara elektrik olarak ulasiyor.
  • Dünyada günde yaklasik 792.5 milyon galon benzin yakiliyor.
  • Dünyada kullanilan birincil enerjinin beste birinden fazlasi tasimacilik için harcaniyor.  Tasimacilik sektörünü sanayi, insaat ve tarim izliyor.
  • 10 Ülke dünya petrol rezervlerinin ve üretiminin üçte ikisini elinde tutuyor.  Bu ülkelerin basinda Suudi Arabistan geliyor.
  • Ilk 7 petrol tüketicisi, dünyadaki toplam petrolün yarisindan fazlasini kullaniyor.  ABD ise tek basina bu miktarin çeyreginden fazlasini tüketiyor.
  • Dünyada nükleer enerjiden saglanan elektrigin üçte biri ABD'de üretiliyor.  ABD'den sonra en büyük nükleer üretici ise Fransa.
  • Dünyadaki petrol rezervlerinin 2052 senesinde, dogalgaz rezervlerinin ise 2065 senesinde bitecegi öngörülüyor.
  • Dünyada bazi ülkeler gelecekte fosil yakitlarini yasakliyor.  Almanya, Norveç, Hindistan, Hollanda, Fransa, Ingiltere, Çin bunlar arasindadir.
  • Suudi Arabistan ürettigi günes enerjisinin birim fiyatini 2 sent/kWh gibi bir rakama düsürerek bir dünya rekoruna imza atti.
  • Hibrid araçlar yakit ekonomisinde benzinli araçlari geride birakiyorlar.  ABD'de hibrid araç aküleri 10 sene 150,000 mil garantiye sahiptir.
  • Google tüm dünyadaki operasyonlarinda artik % 100 yenilenebilir enerji kullanacagini ve 2.6 gigawatt rüzgar/günes enerjisi alacagini açikladi.

Dünya kaynaklarindan derleyen: AKayhan

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
mazdatayfun

Hibrit arabalar tam bir tasarruf makinesi gerçekten ^^ 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
AKayhan

Hibrid (karma motorlu) araçlar süphesiz salt benzinli araçlara göre daha tasarrufludur.

Günümüzdeki çogu hybrid/karma iki kategoriye girer: tam ve hafif.  Aradaki fark aracin sadece elektrik gücü kullanarak kendini sevkedip edememesidir.

Ford Escape, Ford Fusion, Nissan Altima ve Toyota Prius gibi tam karma araçlar sadece elektrik ile kalkis yapabilir, dur-kalk trafiginde gidebilir ve düsük hizlarda sehir içinde yol alabilirler.  Benzinli motor sürücü daha fazla ivme istediginde elektrik gücünü desteklemek için hemen devreye girer.  Benzinli motor araç yavaslarken veya sabit hizda giderken devreden cikabilir.  Tam karmalari üretmek daha pahallidir fakat daha fazla yakit tasarrufu saglarlar ve daha temiz çalisirlar, özellikle sehir trafiginde.

Honda Civic Hybrid gibi hafif karmalar, araç durdugunda benzinli motoru kapatip ayaginizi fren pedalindan çeker çekmez tekrar baslatirlar.  Bunlar elektrik gücünü yokuslarda ve ivmelenirken sadece benzinli motora yardimci olmak için kullanirlar.  Hafif karma araçlar yakit ekonomisinde sadece mütevazi bir iyilesme saglarlar, buna ragmen fiyatlari normalden yüksektir.

Her iki tür de (tam ve hafif karma) duruslarda benzinli motoru kapatarak yakit tasarrufu saglarlar.  Toyota Prius benzer büyüklükteki Corolla'dan daha küçük bir benzinli motor kullanir.  Diger araçlar tipik olarak esdeger karma olmayan modellerindeki benzinli motorlardan daha ufak motor kullanir.  Yine hepsi durmak için gereken enerjinin bir kismini geri kazanirlar ve bunu bataryayi sarj etmekte kullanirlar.

Bu karma otomobilleri kullanmak diger araçlari kullanmaktan farkli degildir, sadece motor kendi kendine durup tekrar çalisir.  Bu ilk basta biraz garip gelebilir ama kolay alisilir.  Bazi karmalar benzer dört silindirli modellerden oldukça sessizdir çünkü elektrik motoru pek sessiz çalisir.

Bu karmalarin hiçbiri prize takilamaz.  Bataryalar sadece benzinli motor ile ve frenleme ile sarj edilir.  Sadece benzin deposunu doldurup gidersiniz.

Yeni tür bazi karmalar duvardaki prize takilip sarj edilebilmektedir.  General Motors Chevrolet Volt ile bu tür karmalara önderlik ederken bu araçlara "uzun menzilli elektrikli araçlar" demektedir.

Emisyon olarak karmalar konvansiyonel arabalardan tipik olarak yüzde 29 daha az duman yapici nitrojen oksit üretirler.

Ülkemizde emisyon öncelikli bir konu olmadigindan hybrid/karma motorlu araçlar yeterince ithal edilmiyor.  Benim kisisel görüsüm, hybrid motorlu araçlarin devlet tarafindan ciddi vergi destegine gereksinim duydugudur.  Salt halkin öngörüsüne dayanarak hybrid araçlarin yayginlasmasini beklemek çok yanlistir.  Bu konuda devlet destegi sarttir çünkü emisyon birincil olarak devletin vurgulamasi gereken bir konudur.

 

Karikatür alti:  "Kendini suçlu hissedene dek alisilagelmis benzinli motoruyla çalisir, bu noktada elektrik gücüne geçis yapar."

Hybrid Car Cartoon.jpg

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir

Yenilenebilir enerjiyi savunanlar, yenilenebilir enerjiyi üreten aracın hangi kirletici maddelerden yapıldığını bilmezler. Üstelik göçmen kuşların güneş paneli tarlalarını su sanarak üstüne inip haşlandıklarını, rüzgar türbinlerinin binlerce kuş biçtiğini de bilmezler. 

Hiçbir enerji %100 ekolojik değildir. Yenilenebilir enerji çeşitleri evet daha temiz ama hala katedilmesi gereken yol var.

Bununla ilgili zaten Mazda'nın Skyactiv teknolojisini üretirkenki verileri dikkate alınmalı. Elektriğin çok büyük bir oranı hala fosil kaynaklı. Millet istediği kadar elektrikli araç yapsın, santraller değişmeden bir fark oluşmayacak. Bu noktada Toyota'nın hibrit teknolojisi ve Mazda'nın skyactiv teknolojisi birleşirse, elektrikli araçlardan daha az bir santralden tekerleğe emisyon değeri çıkaracak. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
AKayhan

Fosil yakitlari tahmini 2016 verilerine göre dünya toplam enerji tüketiminin yaklasik % 80 gibi bir çogunlugunu olusturuyor (Bakiniz ek).  Yenilenebilir enerjinin toplam tüketim içindeki yeri sadece % 10 kadar.  Yani daha gidilecek çok yol var.  Bizim ülkemizde bu oranlar nasildir, hiç bilmiyorum çünkü istatistikleri halka yayinlayan bir ülke degiliz.

2015 Verilerine göre ise toplam yenilenebilir enerjinin % 32 kadari ulasim için harcaniyor.  Biyoyakitlar (ethanol, vs) ve elektrik (pür elektrikli ve hybrid araçlar) bu gruba giriyor.

Bildiginiz gibi etanol (etil alkol) benzine belirli oranlarda ilave edilebilen bir biyo yakit (katkisi).  Türkiye'de medikal magazalarda 5 litrelik plastik bidonlarda satiliyor ancak fiyati benzinden bile pahalli.  Bu yüksek fiyatin nedenini ben anlamakta zorlaniyorum.

Türkiye pür elektrikli araçlar için henüz bir oyun platformu degil çünkü bunun için gereken altyapiya sahip degiliz.  Ancak, plug-in olmayan (prize takilmayan) hibrid araçlar bence Türkiye için ideal.  Bunlar için de yukarida da bahsettigim gibi devlet destegi sart.  Yoksa bizim halkimizi böyle yeni teknolojiler için ikna etmek gerçekten çok zordur.

 

Renewables.jpg

2015.jpg

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
AKayhan

Yenilenebilir enerji konusunda bir ekleme yapayim.  2012 Verilerine göre Türkiye, günes enerjisi kullanan su isitma kollektörleri kapasitesi olarak dünyada Çin'den sonra ikinci sirada geliyor.  Günes kollektörleri olarak Çin 44.7 Gigawatt kapasiteye sahip iken Türkiye 1.1 Gigawatt kapasiteye sahip.  Türkiye'yi Hindistan, Brezilya, Almanya ve ABD izliyor.  Bakiniz ek.

 

Figure_17_Solar_WaterHeating_Addition_2014_oNr.jpg

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutlu Tekir

http://www.enerji.gov.tr/tr-TR/Sayfalar/Elektrik

http://www.enerjiatlasi.com/elektrik-uretimi/

 

04.08.2018 Cumartesi
Türkiye Elektrik Üretimi (kWh)
İthal
Fosil
Doğalgaz 279.908.370 %29,53
İthal
Fosil
İthal Kömür 199.770.160 %21,07
Yerli
Yenilenebilir
Hidrolik 190.326.390 %20,08
Yerli
Fosil
Taş Kömürü ve Linyit 123.879.090 %13,07
Yerli
Yenilenebilir
Rüzgar 102.519.850 %10,81
Yerli
Yenilenebilir
Güneş * 24.562.410 %2,59
Yerli
Yenilenebilir
Jeotermal 17.317.980 %1,83
Yerli
Yenilenebilir
Biyogaz 5.641.360 %0,60
İthal
Fosil
Fuel-Oil ve Nafta 4.027.000 %0,42

Benim gözümde sıkıntımız enerji üretim türünden çok enerji verimliliğidir. 3. köprü yapılıyor ta şehrin kuzeyinde boşuna yakıt yaktırılıyor. Osman Gazi yapılıyor, geçiş ücreti fahiş ve millet oraya vereceğine dolanmayı tercih ediyor fazla yakıt yakılıyor. Trafik oluyor trafikte dur kalkta boşuna yakıt yakılıyor. Buna bir de agresif şerit değiştirip sinir katsayılarını artıran 5 aylık doğanlar ekleniyor gaza fazla basıp frene basıyor enerji kaybı oluyor. Evlere geliyoruz yalıtım yetersiz, zaten pahalı olan doğalgaz ısı kaybı olarak cep yakıyor. Elektrik hatları eski paslanmış oluyor ordan kayıp oluyor. Yetmiyor bir de kaçak kullananlara birşey yapılmayıp bunun parasının diğer tüketicilerden alınması yasallaştırılıyor. 

Zaten çoğunluğumuz lpg kullanarak cebimizi düşünürken, düşünmeden de çevreye de faydalı bir iş yapmış oluyoruz. 

Fransa'da tamamen içindekilerinin nefesiyle ısınan yalıtımı mükemmel evler yapılırken, Fransa'nın enerji ihtiyacının %75'i nükleerden sağlanırken bizde nükleer zararlı diye yaygara koparanlar, hidroelektriklerin, diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarının zararlarını görmezden gelir, bunlara da karşı çıkar, fakat tükettiği enerjinin nasıl sağlanacağı konusunda fikir veremeyip konforundan da ödün veremezler. En temiz enerji nükleer ile dışa bağımlılık biter. Güneş paneli fabrikasının ilk yatırımı da, güneş paneli tarlalarının ilk kurulum maliyetleri de diğer kaynaklardan elde edilecek aynı birim enerjiye göre çok çok pahalıdır. Tabiki de buna geçiş yapılmalı ama en kısa sürede dışa bağımlılık nükleer ile biter. 

Fransa'nın yenilenebilir enerjiden elde ettiği elektriğin oranı %12, Almanya'nın ise %30 civarı. Aynı zamanda Almanya'daki kömür ile elde edilen enerjinin oranı da %30'larda. Havasının temiz olmasının sebebi iyi filtreleme ve şehir merkezlerinde emisyonsuz alanları kurması.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×