Jump to content

Mazda BL Dizel 1.Viteste Aracın Kontrolsüzlüğü


ayhan71
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Sadece benim araçta mı bilmiyorum ancak bazı forum başlıklarında da görmüştüm. Mazda 3 BL kasa 2013 dizel aracım var. 26 senedir manuel vites araç kullanıyorum ama yaklaşık 8 ay önce aldığım manuel vites dizel Mazda  3 aracıma hala alışamadım. Birinci viteste araç kalkışta çok sert ve atak çok  kontrollü debriyaj kalkışı yapılmazsa araç kendini ileri çok hızlı atıyor.Bu arada yeni baskı ,balata, volan değişimi de yapıldı yine aynı. Bu konuda bir ayara yapılabiliyor mu? Bilgisi,yönlendirmesi olan varsa bilgilendirirse sevinirim.  

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Önce bu dişli kutusu kavramını biraz açıklamakta yarar var.  Dişli kutusu veya şanzımanın görevi, motordan gelen bir şaft ile tekerleklere giden başka bir şaftın farklı dişliler kullanarak bir araya getirilmesi sonucu motor hareketinin tekerleklere aktarılması olarak açıklanabilir.  Dişli kutusunda farklı viteslere karşılık gelen farklı dişliler bulunur.  Küçük vitesler (örneğin 1 veya 2) araca daha fazla tork ve ivme verirler çünkü fizik kurallarına göre hareketsiz bir aracı hızlandırmak için daha fazla enerji gerekir.  Öte yandan, yüksek vitesler (örneğin 5 veya 6) daha az tork ve daha fazla hız sağlarlar.  Zaten tork ve hız burada ters orantılıdır.  Birinci vitesde en yüksek tork ama en düşük hız vardır; 6. vitesde en yüksek hız ama en düşük tork vardır.

Her otomobil üreticisi her araç için farklı dişli oranları tasarlayıp üretir.  Yani belirli bir markanın dişli oranları ile başka bir markanın dişli oranları aynı değildir.  Burada dişli oranından kasıt, motor hareketini aktaran dişli ile tekerlekleri çeviren dişli arasındaki dişlilerin oranıdır.  Bu dişli oranları her aracın kitabında mutlaka yazılıdır.

Benim tahminim sizin daha önce kullandığınız araç veya araçların birinci vites dişli oranı ile şimdi kullandığınız Mazda 3 birinci vites dişli oranı birbirinden farklı olabilir.  Zaten genelde de farklı olması beklenir.  Yani daha önce alıştığınız birinci viteş dişli oranı sizi Mazda'ya adapte olmakta biraz zorluyor olabilir.  Onun dışında bir sorun olduğunu pek düşünmüyorum.  Bu da zamanla normale dönecektir, umarım.

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

1 dakika önce, AKayhan :

Önce bu dişli kutusu kavramını biraz açıklamakta yarar var.  Dişli kutusu veya şanzımanın görevi, motordan gelen bir şaft ile tekerleklere giden başka bir şaftın farklı dişliler kullanarak bir araya getirilmesi sonucu motor hareketinin tekerleklere aktarılması olarak açıklanabilir.  Dişli kutusunda farklı viteslere karşılık gelen farklı dişliler bulunur.  Küçük vitesler (örneğin 1 veya 2) araca daha fazla tork ve ivme verirler çünkü fizik kurallarına göre hareketsiz bir aracı hızlandırmak için daha fazla enerji gerekir.  Öte yandan, yüksek vitesler (örneğin 5 veya 6) daha az tork ve daha fazla hız sağlarlar.  Zaten tork ve hız burada ters orantılıdır.  Birinci vitesde en yüksek tork ama en düşük hız vardır; 6. vitesde en yüksek hız ama en düşük tork vardır.

Her otomobil üreticisi her araç için farklı dişli oranları tasarlayıp üretir.  Yani belirli bir markanın dişli oranları ile başka bir markanın dişli oranları aynı değildir.  Burada dişli oranından kasıt, motor hareketini aktaran dişli ile tekerlekleri çeviren dişli arasındaki dişlilerin oranıdır.  Bu dişli oranları her aracın kitabında mutlaka yazılıdır.

Benim tahminim sizin daha önce kullandığınız araç veya araçların birinci vites dişli oranı ile şimdi kullandığınız Mazda 3 birinci vites dişli oranı birbirinden farklı olabilir.  Zaten genelde de farklı olması beklenir.  Yani daha önce alıştığınız birinci viteş dişli oranı sizi Mazda'ya adapte olmakta biraz zorluyor olabilir.  Onun dışında bir sorun olduğunu pek düşünmüyorum.  Bu da zamanla normale dönecektir, umarım.

 

Teşekkürler teknik ve detaylı bilgilendirmeniz için.Çok farklı araçlar kullandım ama dediğim gibi çok sevdiğim Mazda 3 üme hala alışamadım.Size şöyle ifade edeyim: Ayağımı debriyajdan çektiğimde çok dikkat etmesem aracım önümde yakın olan bir araç varsa ona çarpabilir.Bunu önlemek için debriyajla akıcı ve yumuşak kalkış yapmak çok zor oluyor ve dediğim gibi 26 senedir her gün manuel araç kulllanan biri olarak aracımın kalkışlarında sallama yaşıyorum zaman zaman.

Teşekkürler.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

21.01.2022 at 19:28, ayhan71 :

Teşekkürler teknik ve detaylı bilgilendirmeniz için.Çok farklı araçlar kullandım ama dediğim gibi çok sevdiğim Mazda 3 üme hala alışamadım.Size şöyle ifade edeyim: Ayağımı debriyajdan çektiğimde çok dikkat etmesem aracım önümde yakın olan bir araç varsa ona çarpabilir.Bunu önlemek için debriyajla akıcı ve yumuşak kalkış yapmak çok zor oluyor ve dediğim gibi 26 senedir her gün manuel araç kulllanan biri olarak aracımın kalkışlarında sallama yaşıyorum zaman zaman.

Teşekkürler.

Yetkili servise danışın, aracınızı kullansınlar, başka aynı model-motor araçlarla kıyaslayın. Bir problem mi yaşıyorsunuz yoksa kısa bir kavrama aralığından mı muzdaripsiniz anlaşılacaktır. Benzer sorunu 98 model 1.6 manuel Polo'da görmüştüm, çok keskin bir kavrama aralığı koymuşlar debriyaja, araç çok hafif (900kg), motor da alt devirlerde çok dolu olunca ya araba fırlayıp gidiyordu, ya da stop ediyordu. 

Ancak bu atmosferik haliyle canlı, gaz telli falan eski tip bir araç olduğu için anlık tork veriyordu neticede, sizde böyle bir durum yok, bu yüzden zaten dizeller yumuşak kavrar ve kalkar aslında. Debriyaj merkezi ile alakalı bir sorun da olabilir.

 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

20 dakika önce, Leanback :

Yetkili servise danışın, aracınızı kullansınlar, başka aynı model-motor araçlarla kıyaslayın. Bir problem mi yaşıyorsunuz yoksa kısa bir kavrama aralığından mı muzdaripsiniz anlaşılacaktır. Benzer sorunu 98 model 1.6 manuel Polo'da görmüştüm, çok keskin bir kavrama aralığı koymuşlar debriyaja, araç çok hafif (900kg), motor da alt devirlerde çok dolu olunca ya araba fırlayıp gidiyordu, ya da stop ediyordu. 

Ancak bu atmosferik haliyle canlı, gaz telli falan eski tip bir araç olduğu için anlık tork veriyordu neticede, sizde böyle bir durum yok, bu yüzden zaten dizeller yumuşak kavrar ve kalkar aslında. Debriyaj merkezi ile alakalı bir sorun da olabilir.

 

Teşekkürler.

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Acaba atmosferik benzinli bir araçtan geçtiniz de gaza biraz fazla basıyor olabilir misiniz?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 

21.01.2022 at 18:48, ayhan71 :

Sadece benim araçta mı bilmiyorum ancak bazı forum başlıklarında da görmüştüm. Mazda 3 BL kasa 2013 dizel aracım var. 26 senedir manuel vites araç kullanıyorum ama yaklaşık 8 ay önce aldığım manuel vites dizel Mazda  3 aracıma hala alışamadım. Birinci viteste araç kalkışta çok sert ve atak çok  kontrollü debriyaj kalkışı yapılmazsa araç kendini ileri çok hızlı atıyor.Bu arada yeni baskı ,balata, volan değişimi de yapıldı yine aynı. Bu konuda bir ayara yapılabiliyor mu? Bilgisi,yönlendirmesi olan varsa bilgilendirirse sevinirim.  

(euro5 olan BL için söylediklerim)
Kalkışta gaza basmayın. Belli bir kavrama aralığında araç zaten kendisi gaz veriyor. Değişik bir frekansı var, tam o ara siz de gaz verdiğiniz zaman devir birden 2.500 devre atlayabiliyor. (siz aslında 1500-1700 devirlik gaz veriyorsunuzdur bu anda)  Bu devir atlaması kavrama anında olursa ani kalkış olabilir ama debriyaja belli aşamada basılı olduğu için genelde boşa gaz verme şeklinde olur. Normalde 1.vitesi aşırı hantal ve aşırı sınırlandırılmış gaz tepkisi var aracın. 1. viteste kalktıktan sonra ayağınız debriyajda değilken ıslak zeminde dip gaz yapın normal hızlanır kolay kolay patinaja düşmez, aynı hareketi 2. viteste yapın direk patinaja kalır.

Ama atlama sıçrama şeklinde bir hareket olmaz normalde. Debriyaj basılıyken veya yarım debriyajken birden bağırır motor söylediğim durumda. O an gazı bırakır veya debriyaja bi tık basarsanız kesilir kendi verdiği gaz.  Bu söylediklerimden farklı şekilde cereyan ediyorsa olay, debriyaj pedalı üzerindeki switch in konumunda veya switchin kendisinde sorun olabilir. Hız sabitleyici açıkken debriyaja ne kadar bastığınızda sistemin iptal olduğuna bakın, pedala 0,5  civarında basıldığı an hız sabitleyicinin turuncuya dönmesi lazım. En basit kontrolü böyle yapabilirsiniz. Euro 4 lerde alt ve üst konumlu olarak iki sensör vardı debriyajda, euro5 lerde tek sensör. O sistem daha iyi ve stabildi, kavrama aralığını da ölçtüğü için. 

Her zaman yapmadığı için; anlatınca insanların aklına başka şeyler geldiği için vs.. bu konudaki derdinizi anlatmanız biraz zor.  İlk aşama kalkışta gazla kalkmayın, garip gelebilir ama çok dik yokuş olmadıktan sonra bir çok eğimli yolda dahi gaza basmadan dur kalk yapıyorum. Pedal sensör konumunu ayarladıktan sonra çok nadir yapsa da gaz vermemeye alıştım, İstanbul trafiğinde gazsız dur kalk da rahat oluyor.  

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ben 6 yıldır kullandığım dizel 2012 BL kasa aracımın bu birinci vites durumuna alışamadım, sende büyük ihtimalle alışamayacaksın. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...