Jump to content
İlhan

Dizel Motorlarda İkinci Bahar

Tavsiye Edilen Mesajlar

İlhan

Avrupa, binek araçlara uyguladığı ortalama 168 miligram NOx sınırını 2020’de 120 miligrama çekecek. Dizellerin sonu geliyor gibi görünse de, Bosch ve Delphi’nin geliştirdiği teknolojilerle yeni nesil dizel motorlar şimdiden 13 miligram değerine indirildi.

Doksanlı yılların başında Avrupa pazarında yüzde 15 civarında olan dizel motor kullanımı, teknolojinin de yardımıyla yavaş yavaş artmaya başlamıştı. Artık motorlar eskisi kadar gürültülü ve sarsıntılı değildi. Üstüne Avrupa Birliği benzine uygulanan vergiyi yükseltince dizel kullanımı 2000'lerin sonlarında yüzde 70’lere kadar çıktı. Üretici ve tüketici tarafında her şey normal seyrinde ilerliyordu ki; ABD'nin Çevre Koruma Müdürlüğü (EPA) dizel motorlu araçların fabrika çıkışında yapılan egzoz emisyon testlerinin hatalı olduğunu açıkladı.
Rapor yer alan 'kasıt' iddiası ve 18 milyar dolarlık ceza günlerce dünya manşetlerinde kaldı. Dev Alman şirketinin CEO'su Martin Winterkorn'u istifaya götüren olaylar zinciri sadece firmanın değil, dizel motorlarının da akıbetini etkileyecek boyuttaydı.

delphi bosch ile ilgili görsel sonucu

Delphi’den dizel devrimi
Dünyanın önde gelen otomotiv ekipmanları üreticilerine emisyon ve yakıt tasarrufu çözümleri sunan Delphi Technologies, dizel motor arenasında çığır açacak yeni teknolojisini gün yüzüne çıkardı. SCR (Seçici Katalist İndirgeme) adını alan teknoloji, dizel motorlarda performans artışı sağlarken, zararlı nitrojen oksit (Nox) emisyonları suya ve zararsız nitrojene dönüştürülerek ortadan kaldırılıyor ve CO₂ emisyonları da daha düşük seviyelere geliyor. Bu teknoloji gerçek sürüş şartlarında yapılan testlerde NOx emisyonlarını yüzde 80’e kadar azaltırken şirket, 2020 yılına kadar her sene 11 milyondan fazla SCR sistemi satılacağını öngörüyor.

Bosch: Dizelin geleceği var…
Alman otomotiv devi Bosch’un CEO'su Dr. Volkmar Denner ise şirket tarihine geçen son konuşmasında şu ifadeleri kullandı: Geliştirdiğimiz yeni teknoloji, dizelin sonunun geldiğine dair iddialara son noktayı koyuyor. Gerçek sürüş testlerimizde Avrupa’da 2020 yılında yürürlüğe girmesi planlanan limitlerin bile altına indik. Kara yolu trafiğinin sebep olduğu karbondioksit (CO₂) emisyonlarının daha şeffaf şartlarda ölçülmesi çağrısında bulunuyoruz…

13 mg NOx salımı
Avrupa’da yeni binek otomobillerin ortalama 168 miligramdan fazla NOx yaymaması gerekiyor, 2020’de bu limit 120 miligrama düşürülecek. Bosch’un geliştirdiği sistemle donatılan araçlar ise bugün 13 miligram NOx kadar az bir miktarda emisyona neden oluyor. Bu rakam 2020 yılında yürürlüğe girecek limitin yaklaşık onda birine denk geliyor.

TAYSAD Başkanı Alper Kanca: Yasağın en fazla konuşulduğu Almanya’da bile markalar dizel yatırımlarını sürdürüyor. Çin ve Hindistan gibi ülkelerde hızla yayılmaya devam eden dizel kullanımının Türkiye’de de uzun bir geleceğe sahip olduğunu düşünüyoruz.

Honda Türkiye Başkanı Takuya Tsumura: Evet gelecekte hibrit, elektrikli ve yakıt hücreli motorlar hayatımızda olacak ve bizde buna göre planlar alıyoruz. Mesela ilk yüzde 100 elektrikli modelimizi 2019 yılında yollara çıkarmayı hedefliyoruz ve Türkiye’deki altyapı uygun olursa bu yeni elektrikli aracımızı Türkiye’de satışa sunmaya hazırız. Tüm bunlara rağmen yeni dizel motorumuzu Honda’nın 2025 vizyonu çerçevesinde geliştirdik ve dünyanın birçok ülkesinde yoğun talep gören Civic modelimiz, geliştirdiğimiz bu yeni dizel motoru kullanmaya başladı.

Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker: Ürün gamımızda dizel, yeni nesil benzinli, hibrit ve hidrojen yakıt hücreli araçlar bulunan bir marka olarak, yatırımlarımız daha çok çevreci otomobillerden yana. Dizel motorların yeni standartları karşılaması için geliştirilmesi gerektiğine inanıyoruz. Üretim maliyetleri önemli bir konu, bu çerçeveden bakacak olursak üç dört sene içerisinde üretilecek çevreci ve düşük emisyonlu dizel motorların fiyat konusunda hibritlere yaklaştığını unutmamak gerek. Kısaca özetlersek, kısa ve orta vadede büyük segment ve ticari araçlarda dizel kullanımının devam edeceğine inanıyoruz.

Peugeot Türkiye Pazarlama Direktörü Mehmet Akın: Gelişmeleri çok yakından takip ediyoruz ve tüm alternatifler için yatırımlarımız devam ediyor. Dizel konusu gündemin en sıcak konusu. Bizim önemli konu başlıklarından birisi de çevrecilik. Ürün gamımızda yer alan ve SCR teknolojisi kullandığımız 1,6 BlueHdi motorumuz sınıfının en çevreci motoru. Peugeot olarak yeni normlara bugünden hazırız. Dizelin Türkiye'deki talebi hâlâ çok yüksek ve Avrupa'da yaşanan trendin aksine dizel güçlü konumunu hâlen koruyor.

Mazda Satış Sonrası Direktörü Tamer Atsan: Dizel ve benzinli motorlarda daha alınacak çok yol var, 2050 yılında üretilen motorların sadece yüzde 15’inin tamamen elektrikli olacağını tahmin ediyoruz. Geri kalanları ise hibrit ile beraber çalışan motorlar olacak (hibrit benzinli ve hibrit dizel). Mazda olarak dizelin geleceğine yürekten inanıyoruz, geliştirilen çevreci motorlarla, düşürülen emisyon değerleri ile dizel motorlar önümüzdeki dönemde kullanılmaya devam edecek ve son dönemde oluşan olumsuz algı ortadan kalkacaktır.

Not: Bir önceki yayınlamış olduğum "Mazda, Dizellerin Hâlâ Bir Geleceği Olduğuna İnanıyor" haberine de burdan ulaşabilirsiniz.


Tüm haberi görüntüle

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Çağlar Bayur

nox ler co lar co2 ler dpf ler çok güzel şeyler. 1 uyduyu uzaya atacam diye kaç ton nox salınıyor acaba?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
vethekim

Zaten atmosferimizdeki ozon tabakasınada en büyük zararı toplu beslenen ineklerin saldığı metan gazı veriyor. bizlerin hiç suçu yok yani🤣

Arkadaş nox problem olduğunu tüm üreticiler biliyordu. Kimse safa yatmasın. eski teknoloji motorları az bir geliştirme ve minimun maliyetle temcit plavı gibi ısıtıp ısıtıp önümüze koydular. Birde dizel cevre dostu diyip bizi keklediler. Sonra ne oldu skandal patladı. Arkasından bir anda cevreci olduk. Çoğunlukla katılmakla beraber dizel öcü nidaları attık. Şimdide dizel tekra3 çevreci oldu. Meğer teknolojü zaten hazırmış?!!! Hadi tekrar dizele geri döndük. Bizim kadar yaşadığı çevreyi kalteden sorumsuz bir canlı türü bırakın dünyayı galakside bile yoktur herhalde.

Evet yakıt tarihte ağır sanayi, ağır yük taşumacılığı gibi bir çok alanda dizel motorlar devam edecek. Yeni teknoloji filtreleme sistemleri premium araçlarda rahatlıkla kullanılabilir. " Dizel iyidir", " biz zaten bir çok yenilik yaptık bu kötü imaj düzelecek" gibi soylemler ev , nitrojen veya alternatif sistemlerin firmalar tarafından çokta karlı ve ekonomik olmamasından dolayı söyleniyor.Dizeller az biraz masrafla ( mecburiyetten yoksa yapmazlar) hala çok karlı. Yoksa çoktan geçmiştik arternatif sistemlere. Ama işte kar marjı düşük, almanyada bir pil tesisi bile yok. Gelecek sıfır emisyonlu aracların bu kesin. Yoksa sıfır emşsyonda bir yalan mı? Belkide yalan değildir? araç üretimleri sırasındaki emisyon ve çevre kirliliği şimdilik göz ardı ediliyor.

. Gerçi çokta şaapmayalım. İlerde o sorunuda çözerler herhal.... Tabi yaşayacak bir çevre kalırsa!

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Çağlar Bayur

sıfır emisyon sloganı, pilli arabanın dolaştığı şehirdeki salınımı, için yapılıyor.

o pilin şarjı için elektriğin üretildiği yerdeki salınımı ve o batarya üretimi ve işi bitince doğaya yapacağı salınımdan bahseden yok?

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
İlhan

Görüyorsunuz !

Anlatmaya Gerek Yok... :D 

Görüntünün olası içeriÄi: araba, yazı ve açık hava

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
Katil Balina

elektrikli araçlarda piler için konuşulabilir ama araç sarj ederken kullanılan elektrik komik olur.  bir buzdolabi kadar kullanmıyordur herhalde?

ama dedigim gibi o bataryalarda durum nedir bilemem. asıl dert bataryalar. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
cnrps

Nissan diesel üretimini durdurmuş haberi okudum bugün. Mazda ile tam tersi bir bakış açısı ve öngörü mevcut.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
AKayhan

Bence tüm gelismelere ragmen dizel motor hala otomobillere uygun bir motor türü degildir.  Dizel motor agir vasitalar ve ticari araçlar için daha uygundur.  Bunun çesitli nedenleri vardir ve bunlar otomotiv dünyasi tarafindan gayet iyi bilinir.  Biraz bahsedersek, dizel motor yüksek hiz performansi açisindan benzinli motora göre daha dezavantajlidir.  Ayrica, dizel bir motor benzinli bir motora göre daima çok daha sesli çalisir.  Ayrica, dizel bir motor periyodik bakim açisindan benzinli bir motora göre daha hassastir.  Eger dizelin periyodik bakimini hafife alirsaniz bunun faturasini çok daha pahalli ödersiniz.  Son olarak ("last but not least"), dizel motorlu bir araca benzinli motorlu bir araçtan daha fazla para ödersiniz.  Tüm bu unsurlar dizel motorlari otomobilden daha çok kamyon, otobüs gibi araçlar için ideal yapar.

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
vethekim

Elrtrikli araçlarda en büyük problem piller. Ömürlerini tamamladıklarında zarrsız hale getirmek pahalı ve zor bir süreç. Dünyada araçlar üzerindeki akülerin bile %30 düzeyinde işlenerek zqrrsız hale getirildiğini düşünürsek herhalde sonucu başka bir çevre felaketi olacağını hepimiz biliyoruz. Evlerimizde kullandığımız kalem pillerin bile 1 metreküp toprağın humus tabakasını yok ettiğini ve geri dönüşümsüz olarak tarım dışı bıraktığını hatırlatırım!... 

Sıfır emisyonun ne olduğunu biliyorum. Hatırlatma için teşekkür ederim. Burad kastetmek istediğim husus bir aracın üretim sürecinden aktif kullanımına ve hizmetini tamamlayıp geri dönüşüm oluncaya kadar toplam skora bakmak lazım. Bu konuda tek bir otomobil firması çok hassas oda Toyota. Her yıl aldığı sayısız çevre ödülü ile bu alanda yaptığı yatırımlar ile başı çekiyor.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilgi Bankası

Üye Haritası

MazdaClubTR Hakkında

2006 senesinin son günlerinde 20 kişi tarafından kurulan MazdaClubTR, Mazda tutkunu ve/veya sahibi binlerce üyenin katkısı ile Mazda konusunda oluşturulan en kapsamlı forum, haber ve bilgi bankasına sahip bağımsız bir topluluktur.

×